Begleitung beruflich Qualifizierter im Studium: Perspektive berufliches Lehramt
Research output: Contribution to journal › Research article › Contributed › peer-review
Contributors
Abstract
In qualitativer und quantitativer Hinsicht gilt die Gewinnung beruflich qualifizierter Technikerinnen und Techniker sowie Meisterinnen und Meister für ein Lehramtsstudium in den gewerblich-technischen Fachrichtungen des Lehramts an Berufsbildenden Schulen als dringend erforderlich. Dem stehen erhebliche Herausforderungen für diese Zielgruppe entgegen. Ein Lösungsansatz besteht in einer Verbesserung der Rahmenbedingungen und der Begleitung beruflich Qualifizierter im Studium. Der Beitrag beschreibt den Aufbau eines dualen Studienmodells in Sachsen, den Design-Based-Research Ansatz seiner wissenschaftlichen Begleitung und erste Ergebnisse.In qualitative and quantitative terms, the recruitment of vocationally qualified technicians and master craftsmen and -women for teacher training in the industrial-technical fields of teaching at vocational schools is urgently necessary. However, there are various considerable challenges for this target group. One solution is to improve the general conditions; another solution is to accompany vocationally qualified students during their studies. The article describes the development of a dual study model in Saxony, the Design-Based-Research approach of its scientific support and first results
Details
Original language | German |
---|---|
Pages (from-to) | 155-173 |
Journal | Journal of Technical Education (JOTED) |
Volume | 9 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 9 Apr 2021 |
Peer-reviewed | Yes |
External IDs
ORCID | /0000-0003-2521-7858/work/142257630 |
---|
Keywords
Keywords
- technisches Lehramt, duales Studium, Durchlässigkeit, beruflich Qualifizierte