Interaktive Landkarten als ein Lernwerkzeug zur ethischen Exploration und Reflexion in Konstruktionsprozessen

Research output: Contribution to book/conference proceedings/anthology/reportConference contributionContributedpeer-review

Contributors

  • Ulrike Lucke - , University of Potsdam (Author)
  • Thomas Köhler - , Chair of Educational Technology, Center for Open Digital Innovation and Participation (CODIP), TUD Dresden University of Technology (Author)
  • Galia Assadi - , Institut für Pflegeforschung (Author)
  • Tobias Moebert - , University of Potsdam (Author)
  • Ina Müller - , University of Potsdam (Author)
  • Johannes Kranz - , Institut für Pflegeforschung (Author)
  • Wilhelm Viehöver - , RWTH Aachen University (Author)
  • Stefan Böschen - , RWTH Aachen University (Author)
  • Arne Manzeschke - , Institut für Pflegeforschung (Author)

Abstract

Im Zuge der Digitalisierung entstehen stetig neue sozio-technische Arrangements. Oft wohnt diesen eine Komplexität inne, die fortlaufend neue ethische Orientierungsbedarfe generiert. Der Beitrag stellt ein Werkzeug vor, das die damit verbundenen fach-und mediendidaktischen Fragestellungen in eine interaktive Online-Lernanwendung übersetzt. Dafür werden sog. ethische Landkarten als Kernelement von Exploration und Reflexion eingesetzt. Abschließend werden Rahmenbedingungen und Handlungsbedarfe im Feld der ethischen Orientierung benannt.
Translated title of the contribution
Interactive maps as learning tool for ethical exploration and reflection in design processes

Details

Original languageGerman
Title of host publicationDELFI 2022 - Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft fur Informatik e.V.
EditorsPeter A. Henning, Michael Striewe, Matthias Wolfel
PublisherGesellschaft fur Informatik (GI)
Pages183-188
Number of pages6
ISBN (electronic)9783885797166
Publication statusPublished - 2022
Peer-reviewedYes

Publication series

SeriesLecture Notes in Informatics (LNI), Proceedings - Series of the Gesellschaft fur Informatik (GI)
VolumeP-322
ISSN1617-5468

Conference

Title20th Conference on Educational Technologies of the German Informatics Society
Abbreviated titleDELFI 2022
Duration12 - 14 September 2022
CityKarlsruhe
CountryGermany

Keywords

ASJC Scopus subject areas