Design for communication: how do demonstrators demonstrate technology?
Publikation: Beitrag in Fachzeitschrift › Forschungsartikel › Beigetragen › Begutachtung
Beitragende
Abstract
The importance of inter- and transdisciplinary research for addressing today's complex challenges has been increasingly recognised. This requires new forms of communication and interaction between researchers from different disciplines and nonacademic stakeholders. Demonstrators constitute a crucial communication tool in technology research and development and have the potential to leverage communication between different bodies of knowledge. However, there is little knowledge on how to design demonstrators. This research aims to understand how demonstrators from the fields Internet of Things and Robotics are designed to communicate technology. The goal is to increase the efficiency and effectiveness of demonstrator practice with readily implemented design knowledge and to advance theoretical knowledge in the field of communicating artefacts. We thematically analysed 28 demonstrator design cases, which led to a typology that assists in categorising and understanding 13 key design principles. The typology is built from three perspectives: First, in terms of the overall goal communication, second, in terms of visitor engagement goals (attraction, initial engagement, deep engagement) and third, in terms of resource-related goals (low effort in development and operation). With this typology, we have taken a significant step towards understanding demonstrator design principles for effective technology communication between different stakeholders.
Details
Originalsprache | Englisch |
---|---|
Fachzeitschrift | Design Science |
Jahrgang | 9 |
Ausgabenummer | 9 |
Publikationsstatus | Veröffentlicht - 23 Feb. 2023 |
Peer-Review-Status | Ja |
Externe IDs
Scopus | 85149045115 |
---|---|
Mendeley | f445c308-c10f-33cf-a63d-af033c65ff1b |
ORCID | /0000-0001-7033-7870/work/142238502 |
ORCID | /0009-0001-4069-3062/work/142251805 |
ORCID | /0000-0003-2862-9196/work/142254867 |
ORCID | /0000-0003-0390-4841/work/142255941 |
ORCID | /0009-0002-3849-036X/work/159608912 |
Schlagworte
Forschungsprofillinien der TU Dresden
DFG-Fachsystematik nach Fachkollegium
- Öffentliches Recht
- Historische Linguistik
- Angewandte Sprachwissenschaften, Experimentelle Linguistik, Computerlinguistik
- Konstruktion, Maschinenelemente, Produktentwicklung
- Betriebswirtschaftslehre
- Europäische und Amerikanische Literaturen
- Theater- und Medienwissenschaften
- Soziologische Theorie
- Arbeitswissenschaft, Ergonomie, Mensch-Maschine-Systeme
- Städtebau/Stadtentwicklung, Raumplanung, Verkehrs- und Infrastrukturplanung, Landschaftsplanung
- Theoretische Philosophie
- Interaktive und intelligente Systeme, Bild- und Sprachverarbeitung, Computergraphik und Visualisierung
- Automatisierungstechnik, Regelungssysteme, Robotik, Mechatronik, Cyber Physical Systems
- Sicherheit und Verlässlichkeit
- Allgemeine, Kognitive und Mathematische Psychologie
- Humangeographie
- Empirische Sozialforschung
- Publizistik und Kommunikationswissenschaft
- Medizinische Physik, Biomedizinische Technik
Fächergruppen, Lehr- und Forschungsbereiche, Fachgebiete nach Destatis
- Kommunikations- und Informationstechnik
- Betriebswirtschaftslehre
- Medienwissenschaft
- Amerikanistik
- Städtebau und Siedlungswesen
- Informatik allgemein
- Soziologie
- Bürgerliches Recht
- Didaktik der Geographie
- Philosophie allgemein
- Maschinenbau allgemein
- Allgemeine und kognitive Psychologie
- Industriedesign/Produktgestaltung
- Angewandte Sprachwissenschaft, berufsbezogene Fremdsprachenausbildung
Ziele für nachhaltige Entwicklung
- SDG 17 - Partnerschaften für die Ziele
- SDG 14 – Lebensraum Wasser
- SDG 9 – Industrie, Innovation und Infrastruktur
- SDG 8 – Anständige Arbeitsbedingungen und wirtschaftliches Wachstum
- SDG 16 – Frieden, Gerechtigkeit und starke Institutionen
- SDG 5 – Gleichberechtigung der Geschlechter
- SDG 10 – Weniger Ungleichheiten
- SDG 11 – Nachhaltige Städte und Gemeinschaften
- SDG 13 – Klimaschutzmaßnahmen
- SDG 3 – Gute Gesundheit und Wohlergehen
- SDG 4 – Qualitativ hochwertige Bildung
- SDG 12 – Verantwortungsvoller Konsum und Produktion
ASJC Scopus Sachgebiete
Schlagwörter
- boundary object, demonstrator design, interdisciplinary research, science communication, technology transfer