Comprehensive genomic and transcriptomic analysis enables molecularly guided therapy options in peritoneal and pleural mesothelioma

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • L. Möhrmann - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum, DKFZ Standort Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Harvard University (Autor:in)
  • M. Werner - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • M. Oleś - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • L. Knol - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • J. S. Arnold - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics (Autor:in)
  • T. Mundt - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitäts KrebsCentrum Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum, DKFZ Standort Dresden (Autor:in)
  • N. Paramasivam - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • D. Richter - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • M. Fröhlich - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • B. Hutter - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • J. Hüllein - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • A. Jahn - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics (Autor:in)
  • C. Scheffold - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • E. E. Möhrmann - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • D. Hanf - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • S. Kreutzfeldt - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • C. E. Heilig - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • M. V. Teleanu - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • D. B. Lipka - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • K. Beck - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • A. Baude-Müller - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • I. Jelas - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • D. T. Rieke - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • L. V. Klotz - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • R. Shah - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • T. Herold - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • M. Boerries - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • A. L. Illert - , Universitätsklinikum Freiburg, Technische Universität München (Autor:in)
  • M. Allgäuer - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • A. Stenzinger - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • I. A. Kerle - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • P. Horak - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • C. Heining - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • E. Schröck - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics (Autor:in)
  • D. Hübschmann - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg, Heidelberg Institute for Stem Cell Technology and Experimental Medicine (HI-STEM gGmbH) (Autor:in)
  • S. Fröhling - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • H. Glimm - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden

Abstract

INTRODUCTION: Peritoneal, pericardial and pleural mesothelioma (PeM/PcM/PM) are rare and aggressive diseases with limited survival. Molecularly guided therapy is currently not part of standard care.

METHODS: This study integrates molecular and clinical data from 51 patients (among them 28 PM, one PcM, 21 PeM and one synchronous PeM/PM) enrolled in the National Center for Tumor Diseases and the German Cancer Consortium (NCT/DKTK) Molecularly Aided Stratification for Tumor Eradication Research (MASTER), a multicenter precision oncology registry trial addressing adults with rare advanced-stage cancers. Analysis comprised both somatic and germline whole exome sequencing/whole genome sequencing and transcriptome analysis leading to personalized treatment recommendations issued by a dedicated molecular tumor board. To assess clinical efficacy, progression-free survival (PFS) ratios comparing molecularly informed therapies (PFS2) to preceding systemic therapies (PFS1) were calculated. Efficacy of immune checkpoint inhibition applied during the observation period was assessed accordingly.

RESULTS: Cancer-related genes altered in more than 5 out of 44 assessable patients were BAP1, CDKN2A, NF2, SETD2 and TP53. Somatic (n = 23) or germline (n = 9) alterations in homologous recombination-related genes were detected in 27/44 patients. In 21/44 cases, they were supported by positive combined homologous recombination deficiency scores or BRCAness signature. Following American College of Medical Genetics and Genomics guidelines, (likely) pathogenic germline variants in autosomal dominant cancer predisposition genes were found in 8/51 patients. Molecular tumor board recommendations were issued in 46 cases and applied in 6 cases. Mean PFS ratio was 2.45 (n = 5). Median PFS2 was 6.5 months (n = 6), median PFS1 was 4.0 months (n = 5). A total of 27 patients received immune checkpoint inhibition during the observation period leading to a mean PFS ratio of 1.69 (n = 19).

CONCLUSIONS: In mesothelioma, comprehensive molecular analysis can provide valuable clinically actionable information. Molecularly informed therapy recommendations can lead to clinical benefit.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer104532
Seitenumfang12
FachzeitschriftESMO open
Jahrgang10 (2025)
Ausgabenummer4
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Apr. 2025
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC11999262
Scopus 105001368505
ORCID /0009-0003-2782-8190/work/198593805

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Key words: precision oncology, homologous repair deficiency, peritoneal mesothelioma, pleural mesothelioma, targeted therapy