Introducing digital technologies in person-related services—Support through Social Service Engineering

Research output: Contribution to journalResearch articleContributedpeer-review

Abstract

The trend towards digitalization has made its way into personal services, promising better service quality for customers and improved working conditions for service providers. However, the implementation of digital technologies remains a major challenge, especially for smaller companies. Building on the results of the SO-SERVE project, this paper presents the concept of Social Service Engineering and its practical application in introducing a digital tool in two daycare centers. The software provided to the employees on tablets was intended to support the information and documentation processes, as the design of internal and external information flows and documentation processes in the daycare centers proved to be particularly challenging. The paper presents two exemplary SO-SERVE tools used in the daycare centers: ‘Digitization Checklists’ provide company managers and business unit managers with an overview of the necessary steps for the standardized use of software and hardware within the company. ‘Digitization companions’ are employees who are readily available to their colleagues as contact persons for questions and concerns about working with the new digital tool. An initial online evaluation with 23 educators from the daycare centers reveals that the digital tool and supporting SO-SERVE tools have improved information and documentation processes, and the work situation of employees. Both educators and parents benefit from the improvements.Der Trend zur Digitalisierung hat die personenbezogenen Dienstleistungen erreicht und verspricht eine bessere Servicequalität für Kund:innen und bessere Arbeitsbedingungen für die Beschäftigten. Die Einführung digitaler Technologien bleibt jedoch eine große Herausforderung, insbesondere für kleinere Unternehmen. Aufbauend auf den Ergebnissen des Projekts SO-SERVE wird in diesem Beitrag das Konzept des Social Service Engineerings und seine praktische Anwendung bei der Einführung eines digitalen Tools in zwei Kindertagesstätten (Kitas) vorgestellt. Das digitale Tool wurde den Beschäftigten auf Tablets zur Verfügung gestellt, um die Informations- und Dokumentationsprozesse zu erleichtern. Dieser Beitrag stellt zwei exemplarische SO-SERVE-Werkzeuge vor, welche die Einführung des digitalen Tools in den Kitas unterstützten: „Digitalisierungs-Checklisten“ geben Unternehmens- und Bereichsleitungen einen Überblick über die notwendigen Schritte für den standardisierten Einsatz von Soft- und Hardware im Unternehmen. „Digitallots:innen“ sind Beschäftigte, die ihren Kolleg:innen als Ansprechpersonen für Fragen und Anliegen rund um die Arbeit mit dem neuen digitalen Tool zur Verfügung stehen. Eine erste Online-Evaluation mit 23 Erzieher:innen aus den Kitas zeigt, dass das digitale Tool und die unterstützenden SO-SERVE-Werkzeuge die Informations- und Dokumentationsprozesse sowie die Arbeitssituation der Beschäftigten verbessert haben. Sowohl Erzieher:innen als auch Eltern können von den Verbesserungen profitieren.

Details

Original languageEnglish
Pages (from-to)257–269
Number of pages13
JournalZeitschrift für Arbeitswissenschaft : ZfA
Volume77
Issue number2
Publication statusPublished - Jun 2023
Peer-reviewedYes

External IDs

ORCID /0000-0003-0881-6453/work/141543464
ORCID /0000-0002-8718-6594/work/142256796
Mendeley 5809d374-c6ce-333d-8e27-c1559d073771
unpaywall 10.1007/s41449-023-00357-7

Keywords