Venetoclax plus high-dose cytarabine and mitoxantrone as salvage treatment for relapsed or refractory acute myeloid leukaemia (RELAX): a multicentre, single-arm, phase 1/2 trial

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Leo Ruhnke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Christoph Schliemann - , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • Jan Henrik Mikesch - , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • Matthias Stelljes - , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • Lars Fransecky - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Björn Steffen - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Martin Kaufmann - , Robert Bosch Krankenhaus Stuttgart (Autor:in)
  • Andreas Burchert - , Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH (Autor:in)
  • Andreas Rank - , Universitätsklinikum Augsburg (Autor:in)
  • Maher Hanoun - , Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Alexander Höllein - , Rot­kreuz­kli­ni­kum Mün­chen gGmbH (Autor:in)
  • Sabrina Kraus - , Julius-Maximilians-Universität Würzburg (Autor:in)
  • Kerstin Schäfer-Eckart - , Klinikum Nürnberg (Autor:in)
  • Mathias Hänel - , Klinikum Chemnitz gGmbH (Autor:in)
  • Annett Haake - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Frank Fiebig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Michael Kramer - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Sven Zukunft - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Désirée Kunadt - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Jan Moritz Middeke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Katja Sockel - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Johannes Schetelig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Uwe Platzbecker - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Malte von Bonin - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Maximilian Alexander Röhnert - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Uta Oelschlägel - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Lisa Wagenführ - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Christian Thiede - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, AgenDix - Applied Genetic Diagnostics (Autor:in)
  • Sylvia Herold - , Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • David Poitz - , Institut für Klinische Chemie und Laboratoriumsmedizin, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Friedrich Stölzel - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Claudia Dorothea Baldus - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Hubert Serve - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Martin Wermke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Martin Bornhäuser - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Christoph Röllig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)

Abstract

Background Patients with relapsed or refractory acute myeloid leukaemia have a poor prognosis. Outcomes with conventional intensive salvage chemotherapy are suboptimal. We aimed to evaluate the safety and activity of high-dose cytarabine and mitoxantrone in combination with venetoclax in patients with relapsed or refractory acute myeloid leukaemia. Methods This study was a multicentre, open-label, single-arm, phase 1/2 trial. Patients aged 18–75 years, medically fit for intensive chemotherapy (ie, Eastern Cooperative Oncology Group performance status ≤2, adequate hepatic and renal function) with relapsed (haematological relapse from first or second complete remission) or refractory acute myeloid leukaemia (no response after one or two courses of standard induction chemotherapy) were eligible. Patients received venetoclax 400 mg orally once a day on days 1–14 (initial 3-day dose ramp-up), mitoxantrone 10 mg/m2 intravenously once a day on days 5–7, and cytarabine (dose level 1, 200 mg/m2 continuous intravenous infusion on days 4–10; dose level 2, cytarabine 500 mg/m2 intravenously twice a day on days 3–5; or dose level 3, cytarabine 1000 mg/m2 intravenously twice a day on days 3–5). Phase 1 applied a 3 + 3 dose-escalation design to determine the primary endpoint of maximum tolerated dose and recommended phase 2 dose. The primary endpoint of phase 2 was the composite complete remission rate by intention-to-treat. Safety was assessed in all patients exposed to venetoclax. The trial is registered with EUDRA-CT, 2018–003025–28, and ClinicalTrials.gov , NCT04330820 , and is completed. Findings From April 6, 2020, to Aug 31, 2023, 55 patients were enrolled (12 in phase 1 and 43 in phase 2). Median follow-up was 30·8 months (IQR, 26·6–34·1). Median age was 57 years (IQR, 49·0–66·5). 30 (55%) of 55 patients were male and 25 (45%) were female. 25 (45%) of 55 patients had adverse-risk acute myeloid leukaemia according to the European LeukemiaNet 2022 classification and 19 (35%) had previous allogeneic haematopoietic cell transplantation (HCT). The maximum tolerated dose was not reached, and dose level 3 was considered safe and defined as the recommended phase 2 dose. The composite complete remission rate was 75% (95% CI 61–85, 41 of 55 patients). The most common all-grade adverse events were febrile neutropenia (29 [53%] of 55 patients), pneumonia (12 [22%]), and sepsis (12 [22%]). 15 serious adverse events occurred in 14 (13%) patients, of which sepsis and pneumonia were the most common. Potential treatment-related deaths were reported in four patients (sepsis n=3, pneumonia n=1). Interpretation High-dose cytarabine and mitoxantrone plus venetoclax appeared to be safe, showed promising activity, and could be a new therapeutical approach for medically fit patients with relapsed or refractory acute myeloid leukaemia, especially as a bridge to allogeneic HCT. Funding AbbVie.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)e157-e168
FachzeitschriftThe Lancet Haematology
Jahrgang13
Ausgabenummer3
PublikationsstatusVeröffentlicht - März 2026
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 41791831
ORCID /0000-0001-7803-1972/work/216557396

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete