Methoden, Medien oder Werkzeuge? Eine technologische Klassifizierung von digitalen Bildungsmedien

Publikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/GutachtenBeitrag in Buch/Sammelband/GutachtenBeigetragenBegutachtung

Abstract

Connectable empirical studies of success factors and challenges of educational processes under the constant influence of the advancing digital transformation require a profound, consistent theoretical basis. In this regard, for example, there is still a lack of a contemporary systematic classification of (digital) media to support educational processes. In the present paper, we take up this issue. Based on a critical examination of existing chronological and didactic taxonomies, we derive a technological classification in which key terms are precisely distinguished. On the first level, it differentiates educational media according to the technology used in their production and reception. On the second level, tertiary media are differentiated with respect to their role in the production, distribution or reception process. The media technology infrastructure is further differentiated on two additional sub-levels, as are the technological educational resources and tools. Finally, we critically discuss the developed systematization.

Details

OriginalspracheDeutsch
TitelBildung in der digitalen Transformation
Redakteure/-innenHeinz-Werner Wollersheim, Marios Karapanos, Norbert Pengel
Herausgeber (Verlag)Waxmann
Seiten19-31
Seitenumfang13
Band78
ISBN (Print)978-3-8309-4456-0
PublikationsstatusVeröffentlicht - Okt. 2021
Peer-Review-StatusJa

Publikationsreihe

ReiheMedien in der Wissenschaft

(Fach-)Tagung

TitelJahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft 2021
UntertitelBildung in der digitalen Transformation
KurztitelGMW 2021
Veranstaltungsnummer29
Dauer21 Januar - 22 Oktober 2022
Webseite
BekanntheitsgradInternationale Veranstaltung
Ortonline
StadtLeipzig
LandDeutschland

Externe IDs

ORCID /0000-0002-3718-0645/work/142245805

Schlagworte

Schlagwörter

  • digital gestütztes Lernen, technologische Klassifizierung, Bildungsmedien, digitale Bildungsressourcen, Taxonomie