Methoden, Medien oder Werkzeuge? Eine technologische Klassifizierung von digitalen Bildungsmedien
Publikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/Gutachten › Beitrag in Buch/Sammelband/Gutachten › Beigetragen › Begutachtung
Beitragende
Abstract
Connectable empirical studies of success factors and challenges of educational processes under the constant influence of the advancing digital transformation require a profound, consistent theoretical basis. In this regard, for example, there is still a lack of a contemporary systematic classification of (digital) media to support educational processes. In the present paper, we take up this issue. Based on a critical examination of existing chronological and didactic taxonomies, we derive a technological classification in which key terms are precisely distinguished. On the first level, it differentiates educational media according to the technology used in their production and reception. On the second level, tertiary media are differentiated with respect to their role in the production, distribution or reception process. The media technology infrastructure is further differentiated on two additional sub-levels, as are the technological educational resources and tools. Finally, we critically discuss the developed systematization.
Details
Originalsprache | Deutsch |
---|---|
Titel | Bildung in der digitalen Transformation |
Redakteure/-innen | Heinz-Werner Wollersheim, Marios Karapanos, Norbert Pengel |
Herausgeber (Verlag) | Waxmann |
Seiten | 19-31 |
Seitenumfang | 13 |
Band | 78 |
ISBN (Print) | 978-3-8309-4456-0 |
Publikationsstatus | Veröffentlicht - Okt. 2021 |
Peer-Review-Status | Ja |
Publikationsreihe
Reihe | Medien in der Wissenschaft |
---|
(Fach-)Tagung
Titel | Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft 2021 |
---|---|
Untertitel | Bildung in der digitalen Transformation |
Kurztitel | GMW 2021 |
Veranstaltungsnummer | 29 |
Dauer | 21 Januar - 22 Oktober 2022 |
Webseite | |
Bekanntheitsgrad | Internationale Veranstaltung |
Ort | online |
Stadt | Leipzig |
Land | Deutschland |
Externe IDs
ORCID | /0000-0002-3718-0645/work/142245805 |
---|
Schlagworte
Schlagwörter
- digital gestütztes Lernen, technologische Klassifizierung, Bildungsmedien, digitale Bildungsressourcen, Taxonomie