Der blinde Fleck: Gender Studies, binäre Geschlechterkonstruktion und (Grund-)Schulpädagogik. Zur praktischen Relevanz theoretischer Reflexion

Publikation: Beitrag in Buch/Konferenzbericht/Sammelband/GutachtenBeitrag in Buch/Sammelband/GutachtenBeigetragen

Abstract

In school and primary school pedagogy, gender has been part of the disciplinary discourse since the 1980s. When dealing with the results of gender-sensitive (primary) school pedagogy, it is striking that they remain almost entirely attached to a gender-dichotomous focus on boys and girls. Against the background of the discourses of gender studies and the current state of gender research, this is not without problems: In accordance to these critical assumptions about binary gender construction, the state of research in gender-sensitive or gender-appropriate school and primary school pedagogy with regard to the persistence of gender-dichotomous concepts is critically analyzed and theoretically reflected.

Details

OriginalspracheDeutsch
TitelVon der Vielheit der Geschlechter
Redakteure/-innenJulia von Dall‘Armi, Verena Schurt
ErscheinungsortWiesbaden
Herausgeber (Verlag)Springer VS
Seiten53-65
Seitenumfang13
Auflage1
ISBN (elektronisch)ISBN: 978-3-658-32251-9
ISBN (Print)978-3-658-32250-2
PublikationsstatusVeröffentlicht - 28 Sept. 2021
Peer-Review-StatusNein