Curriculum Kardiologie: 2., aktualisierte Auflage

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikel (Review)BeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • K. Werdan - , Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, DGK-Akademie (Autor:in)
  • St Baldus - , Universität zu Köln, Deutsche Gesellschaft für Kardiologie- Herz- und Kreislaufforschung (DGK) (Autor:in)
  • J. Bauersachs - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH), Deutsche Gesellschaft für Kardiologie- Herz- und Kreislaufforschung (DGK) (Autor:in)
  • H. Baumgartner - , DGK-Akademie , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • C. M. Bongarth - , DGK-Akademie , Klinik Höhenried gGmbH (Autor:in)
  • M. Buerke - , DGK-Akademie , Marien Kliniken Siegen (Autor:in)
  • R. Dörr - , DGK-Akademie , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • D. Duncker - , DGK-Akademie , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • L. Eckardt - , DGK-Akademie , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • A. El-Armouche - , Institut für Pharmakologie und Toxikologie, DGK-Akademie (Autor:in)
  • A. Elsässer - , DGK-Akademie , Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (Autor:in)
  • A. Fach - , DGK-Akademie , Agaplesion Markus Krankenhaus Frankfurt (Autor:in)
  • F. A. Flachskampf - , DGK-Akademie , Uppsala University (Autor:in)
  • M. Gabelmann - , DGK-Akademie , Kardiologie Dreisamtal (Autor:in)
  • R. Griebenow - , DGK-Akademie , Praxis Rheingalerie (Autor:in)
  • S. Heinemann-Meerz - , DGK-Akademie , Gemeinschaftspraxis Kardiologie/Angiologie (Autor:in)
  • H. M. Hoffmeister - , DGK-Akademie , Städtisches Klinikum Solingen (Autor:in)
  • H. A. Katus - , Deutsche Gesellschaft für Kardiologie- Herz- und Kreislaufforschung (DGK), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • N. Kaul - , DGK-Akademie , Gemeinschafsklinikum Mittelrhein Standort Evang. Stift (Autor:in)
  • L. I. Krämer - , DGK-Akademie , Kliniken der Stadt Köln gGmbH (Autor:in)
  • B. Kuhn - , DGK-Akademie , Internistisch-kardiologische Gemeinschaftspraxis (Autor:in)
  • T. Lange - , DGK-Akademie , Universität Regensburg (Autor:in)
  • L. H. Lehmann - , DGK-Akademie , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • P. Lugenbiel - , DGK-Akademie , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • G. Michels - , DGK-Akademie , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (Autor:in)
  • U. Müller-Werdan - , DGK-Akademie , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • O. Oldenburg - , DGK-Akademie , Clemenshospital Münster (Autor:in)
  • H. Rittger - , DGK-Akademie , Klinikum Fürth (Autor:in)
  • W. Rottbauer - , DGK-Akademie , Universität Ulm (Autor:in)
  • K. Rybak - , DGK-Akademie , Kardiologische Praxis (Autor:in)
  • S. Sack - , DGK-Akademie , München Klinik Bogenhausen (Autor:in)
  • C. E. Skobel - , DGK-Akademie , MVZ Ambulantes Aachener Zentrum für Lungenheilkunde (Autor:in)
  • N. Smetak - , DGK-Akademie , Praxis für Kardiologie und Angiologie (Autor:in)
  • H. Thiele - , DGK-Akademie , Universität Leipzig (Autor:in)
  • C. Tiefenbacher - , DGK-Akademie , Marien-Hospital gGmbH Wesel (Autor:in)
  • K. Tiemann - , DGK-Akademie , Peter Osypka Herzzentrum - Internal Medicine München Süd (Autor:in)
  • W. Voelker - , DGK-Akademie , Julius-Maximilians-Universität Würzburg (Autor:in)
  • A. Zeiher - , Deutsche Gesellschaft für Kardiologie- Herz- und Kreislaufforschung (DGK), Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • N. Frey - , DGK-Akademie , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)

Abstract

The updated second edition of the “Curriculum cardiology”, first edition 2013, aims to show which competences a cardiologist should nowadays master. It is very pleasing that in this second edition representatives of the Young German Cardiac Society (Young DGK) have contributed as authors. The increasing specialization within cardiology should, however, only represent one side of the coin: there must also still be a common foundation of cardiology, embedded in the discipline “internal medicine”. This foundation includes the basis of theoretical knowledge, practical skills (competence levels I–III) and an occupational and professional attitude of the (prospective) cardiologist. New additions to the advanced training since the first edition of the curriculum in 2013 are, for example a chapter on digital cardiology, the further training in psychocardiology, which was newly introduced into the model further training regulations and finally also the explicit formulation of shared decision making in the interests of cardiac patients. The curriculum should give the prospective cardiologist the possibility to structure the further training as efficiently as possible and ultimately to retain and expand that which has been learned in the sense of a “professional lifelong” qualification. The curriculum also aims to reach the trainers and the Medical Councils and demonstrate which contents and skills should be mediated in the further training to become a cardiologist from the perspective of the German Cardiac Society (DGK).

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)505-536
Seitenumfang32
FachzeitschriftDer Kardiologe : die Fortbildungszeitschrift der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie, Herz- und Kreislaufforschung
Jahrgang14
Ausgabenummer6
PublikationsstatusVeröffentlicht - Dez. 2020
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

ORCID /0000-0003-2514-9429/work/151437834

Schlagworte

Schlagwörter

  • General cardiology, German Cardiac Society (DGK), German Medical Association (BÄK), Specialized educational program of the BÄK “Cardiac Magnetic Resonance Imaging”, Specialized educational program of the BÄK “Treatment of Adults with Congenital Heart Disease”