A contemporary training concept in critical care cardiology

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Leonhard Binzenhöfer - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Nils Gade - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Daniel Roden - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Inas Saleh - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Hugo Lanz - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Laura Villegas Sierra - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Paula Seifert - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Clemens Scherer - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Benedikt Schrage - , Universität Hamburg (Autor:in)
  • Franz Haertel - , Friedrich-Schiller-Universität Jena (Autor:in)
  • Peter M. Spieth - , Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Norman Mangner - , Klinik für Innere Medizin und Kardiologie (am Herzzentrum), Herzzentrum Dresden GmbH – Universitätsklinik, Technische Universität Dresden (Autor:in)
  • Christoph Adler - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Daniel Hoyer - , Universitätsklinikum Halle (Autor:in)
  • Tobias Graf - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK) (Autor:in)
  • Hannah Billig - , Universität Bonn (Autor:in)
  • Mostafa Salem - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Rafael Henrique Rangel - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Walter S. Speidl - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Christian Hagl - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Jörg Hausleiter - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Steffen Massberg - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Michael Preusch - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Benjamin Meder - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • David M. Leistner - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Peter Luedike - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Tienush Rassaf - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Sebastian Zimmer - , Universität Bonn (Autor:in)
  • Dirk Westermann - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Uwe Zeymer - , Klinikum Ludwigshafen (Autor:in)
  • Andreas Schäfer - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Holger Thiele - , Fresenius AG (Autor:in)
  • Enzo Lüsebrink - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)

Abstract

Critical care cardiology (CCC) in the modern era is shaped by a multitude of innovative treatment options and an increasingly complex, ageing patient population. Generating high-quality evidence for novel interventions and devices in an intensive care setting is exceptionally challenging. As a result, formulating the best possible therapeutic approach continues to rely predominantly on expert opinion and local standard operating procedures. Fostering the full potential of CCC and the maturation of the next generation of decision-makers in this field calls for an updated training concept, that encompasses the extensive knowledge and skills required to care for critically ill cardiac patients while remaining adaptable to the trainee’s individual career planning and existing educational programs. In the present manuscript, we suggest a standardized training phase in preparation of the first ICU rotation, propose a modular CCC core curriculum, and outline how training components could be conceptualized within three sub-specialization tracks for aspiring cardiac intensivists.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer1351633
Seitenumfang10
FachzeitschriftFrontiers in cardiovascular medicine
Jahrgang11
Ausgabenummer2024
PublikationsstatusVeröffentlicht - 14 März 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

ORCID /0000-0003-3953-3253/work/158306271

Schlagworte

Schlagwörter

  • cardiovascular fellows, core curriculum, critical care cardiology, fellows in training, intensive care unit, training concept

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