17.6% of patients in a German cohort with exocrine pancreatic cancer were diagnosed with a genetic tumor syndrome—a case for universal genetic testing?

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • D. William - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • M. Bermúdez - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Institut für Klinische Genetik, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • A. Kübler - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • C. Kahlert - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • M. Distler - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • J. Weitz - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • S. Uhrig - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • M. Fröhlich - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • B. Hutter - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • D. Aust - , Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • G. Baretton - , Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • P. Wimberger - , Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • K. Kast - , Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • C. Meisel - , Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • L. Gieldon - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • J. Porrmann - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • J. Wagner - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • M. Arlt - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • M. Franke - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • J. Fischer - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • K. Hackmann - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • S. Kreutzfeldt - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • A. Mock - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • C. E. Heilig - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • D. B. Lipka - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • M. V. Teleanu - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • R. F. Schlenk - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • B. Brors - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • D. Hübschmann - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg, Heidelberg Institute for Stem Cell Technology and Experimental Medicine (HI-STEM gGmbH) (Autor:in)
  • N. Paramasivam - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Heidelberg (Autor:in)
  • D. Richter - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • K. Beck - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • K. Pfütze - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • I. Buchhalter - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • W. Weichert - , Technische Universität München (Autor:in)
  • T. Herold - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), Städtische Kliniken München gGmbH (Autor:in)
  • K. Spiekermann - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • P. J. Jost - , Medizinische Universität Graz (Autor:in)
  • U. Keilholz - , Charité – Universitätsmedizin Berlin, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • F. Klauschen - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), Berlin Institute for the Foundations of Learning and Data (BIFOLD) (Autor:in)
  • S. Bauer - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • J. T. Siveke - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • T. Kindler - , Universitätsmedizin Mainz (Autor:in)
  • M. Boerries - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • A. L. Illert - , Universitätsklinikum Freiburg, Technische Universität München (Autor:in)
  • M. Bitzer - , Universitätsklinikum Tübingen (Autor:in)
  • K. Schulze-Osthoff - , Eberhard Karls Universität Tübingen (Autor:in)
  • P. Schirmacher - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • A. Stenzinger - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • P. Horak - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • C. Heining - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • G. Folprecht - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • S. Fröhling - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • H. Glimm - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • E. Schröck - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)
  • A. Jahn - , Institut für Klinische Genetik, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Dresden (Autor:in)

Abstract

BACKGROUND: Yields for (likely) pathogenic germline variants (PGVs) in cancer predisposition genes (CPGs) in pancreatic cancer (PCA) cases range from 5% to 10% in initial literature to 15% to 20% in recent literature. PGVs can impact therapy recommendations and cancer surveillance for individuals and families.

PATIENTS AND METHODS: We retrospectively evaluated prospective cancer predisposition testing in 125 patients with exocrine PCA from a single-center clinical genetics clinic (n = 41) and a multicenter precision oncology program (n = 84) within 64 genes, including 14 established PCA risk genes. Associations with clinical and somatic molecular parameters, as well as therapy recommendations, were assessed.

RESULTS: PGVs were identified in 21.6% of patients (n = 27/125) across 14 CPGs. A genetic tumor syndrome was diagnosed in 17.6% of patients (n = 22/125). Existing inclusion criteria for germline testing [European Society for Medical Oncology (ESMO), American Society of Clinical Oncology (ASCO), National Comprehensive Cancer Network (NCCN)] would have missed up to 23.8% of PGV carriers (n = 5/21). Age of onset was not associated with PGV yield. A meta-analysis of 10 other PCA cohorts showed a median PGV yield of 14.1%.In a precision oncology program, 10.7% (n = 9/84) of PCA patients received treatment recommendations supported by PGVs. Genetic testing was carried out on relatives of 73.3% of PGV-positive patients (n = 11/15), with one family demonstrating PGV confirmation in 7 of 13 tested relatives.

CONCLUSIONS: These findings support ASCO and NCCN recommendations for germline testing in all PCA patients. We suggest offering large-panel genetic diagnostics early in clinical management, regardless of clinical parameters, with ongoing evaluation and adjustment of the gene panel.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer100218
FachzeitschriftESMO Gastrointestinal Oncology
Jahrgang9
PublikationsstatusVeröffentlicht - Sept. 2025
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

ORCID /0009-0003-2782-8190/work/199962630
ORCID /0000-0002-9321-9911/work/199962837
PubMed 41647972
PubMedCentral PMC12836536

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Schlagwörter

  • familial pancreatic cancer, genetic tumor syndromes, germline testing, hereditary cancer, pancreatic adenocarcinoma, parallel germline and tumor testing, targeted therapy