What Drives Populist Styles? Analyzing Immigration and Labor Market News in 11 Countries

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Martin Wettstein - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Frank Esser - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Florin Büchel - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Christian Schemer - , Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Autor:in)
  • Dominique S. Wirz - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Anne Schulz - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Nicole Ernst - , Universität Zürich (Autor:in)
  • Sven Engesser - , Professur für Kommunikationswissenschaft mit dem Schwerpunkt Wissenschafts- und Technikkommunikation, Technische Universität Dresden (Autor:in)
  • Philipp Müller - , Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Autor:in)
  • Werner Wirth - , Universität Zürich (Autor:in)

Abstract

The success of populist political actors in Western democracies and the dramatization and emotionality of political communication in news media have been the object of several theoretical and empirical studies in the past decade. It has been argued that the mediatization of politics and the convergence of populist and tabloid communication styles foster these developments by mutual promotion in mass communication. This article uses a cross-national quantitative content analysis to disentangle associations among news genres, populist actors, content, and style. In spite of indisputable prevalence of populist styles in tabloid style media, populist ideology is identified as their strongest source.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)516-536
Seitenumfang21
FachzeitschriftJournalism and Mass Communication Quarterly
Jahrgang96
Ausgabenummer2
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Juni 2019
Peer-Review-StatusJa

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • mediatization, political communication, populism