Vincent: A randomized-controlled trial evaluating venetoclax plus azacitidine versus intensive chemotherapy in patients with newly diagnosed, NPM1-mutated AML

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Lydia Kretschmer - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Leo Ruhnke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Christoph Schliemann - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Lars Fransecky - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Björn Steffen - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Martin Kaufmann - , Robert Bosch Krankenhaus Stuttgart (Autor:in)
  • Andreas Burchert - , Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH (Autor:in)
  • Christoph Schmid - , Universitätsklinikum Augsburg (Autor:in)
  • Maher Hanoun - , Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Tim Sauer - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Klaus H Metzeler - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Kerstin Schäfer-Eckart - , Paracelsus Medizinische Privatuniversität Nürnberg (Autor:in)
  • Mathias Hänel - , Klinikum Chemnitz gGmbH (Autor:in)
  • Martina Crysandt - , Centrum für Integrierte Onkologie (CIO) Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (Autor:in)
  • Paul Jäger - , Universitätsklinikum Düsseldorf (Autor:in)
  • Stefan W Krause - , Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Christine Dierks - , Universitätsklinikum Halle (Autor:in)
  • Stefan Klein - , Universitätsmedizin Mannheim (Autor:in)
  • Nadia Maguire - , Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg (Autor:in)
  • Lukas P Frenzel - , Universitätsklinikum Köln (Autor:in)
  • Veit L Bücklein - , Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München (Autor:in)
  • Wolfgang Blau - , Helios HSK Kliniken Wiesbaden (Autor:in)
  • Ulrich Kaiser - , St. Bernward Krankenhaus (Autor:in)
  • Kai Wegehenkel - , Universitätsklinikum Ostwestfalen-Lippe (OWL) (Autor:in)
  • Alexander Höllein - , Rot­kreuz­kli­ni­kum Mün­chen gGmbH (Autor:in)
  • Ruth Seggewiss-Bernhardt - , Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Wenke Markgraf - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Frank Fiebig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Anna Harig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Katharina Schmidt-Brücken - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Christian Thiede - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, AgenDix GmbH (Autor:in)
  • Jan Moritz Middeke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Richard Dillon - , King's College London (KCL) (Autor:in)
  • Claudia D Baldus - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Hubert Serve - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Karsten Spiekermann - , Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München (Autor:in)
  • Wolfgang Hiddemann - , Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München (Autor:in)
  • Richard F Schlenk - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Carsten Müller-Tidow - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Martin Bornhäuser - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Christoph Röllig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)

Abstract

For younger, medically fit patients with NPM1-mutated, FLT3-wildtype acute myeloid leukemia (AML) intensive chemotherapy represents standard of care (SOC), with complete remission (CR) rates observed in up to 85% of patients and 5-year overall survival (OS) rates of 40-50%. However, significant toxicity and need for hospitalization pose challenges on patients' outcome and quality of life (QoL). Venetoclax (VEN) combined with azacitidine (AZA) has demonstrated encouraging efficacy in older, unfit AML patients, achieving high CR/CRi rates and promising OS with lower toxicity. Prospective, randomized data comparing VEN/AZA to SOC in younger, fit patients are currently missing. VINCENT is a randomized-controlled, multicenter, non-inferiority, phase 2 trial (NCT05904106) evaluating VEN/AZA versus SOC in adults aged 18-70 years with newly diagnosed, NPM1-mutated, FLT3-wildtype AML. Patients medically fit for intensive chemotherapy (ECOG ≤ 2) with adequate organ function are eligible, while patients with relapsed/refractory AML or prior cytotoxic treatment are excluded. A total of 146 patients will be randomized 1:1 to receive either VEN/AZA or SOC. Hematologic remission is evaluated according to ELN 2022 guidelines. The primary endpoint is the modified event-free survival, defined as either primary induction failure, hematologic relapse, molecular failure or death. Secondary endpoints include safety, tolerability, CR/CRi/CRh/CRMRD- rates, MRD kinetics (using NPM1 RT-qPCR and MFC), relapse-free survival, OS, early mortality, health-related QoL and cumulative health-care-resource use. Patients will be followed up for at least two years post enrollment. The VINCENT trial will be the first study to provide comprehensive prospective data comparing VEN/AZA to SOC, addressing both efficacy and patient-centered outcomes.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)3647-3654
Seitenumfang8
FachzeitschriftAnnals of hematology
Jahrgang104
Ausgabenummer7
PublikationsstatusVeröffentlicht - 9 Juli 2025
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC12334493
Scopus 105010088937

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • AML, Azacitidine, Fit patients, Intensive chemotherapy, NPM1, Venetoclax