Tuition fees and educational attainment

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Jan Bietenbeck - , Lund University, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung e.V. (DIW Berlin), Münchener Gesellschaft zur Förderung der Wirtschaftswissenschaft - CESifo GmbH, IZA Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Autor:in)
  • Andreas Leibing - , Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung e.V. (DIW Berlin), Freie Universität (FU) Berlin (Autor:in)
  • Jan Marcus - , IZA Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Freie Universität (FU) Berlin (Autor:in)
  • Felix Weinhardt - , Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung e.V. (DIW Berlin), Münchener Gesellschaft zur Förderung der Wirtschaftswissenschaft - CESifo GmbH, IZA Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Europa-Universität Viadrina, The London School of Economics and Political Science (Autor:in)

Abstract

Following a landmark court ruling in 2005, more than half of Germany's universities started charging tuition fees, which were later abolished in a staggered manner. We exploit the fact that even students who were already enrolled had to start paying fees. We show that fees increase study effort and degree completion among these students. However, fees also decrease first-time university enrollment among high school graduates. Combining this enrollment impact with the effect on completion, we find that fees around the zero-price margin have only little effect on overall educational attainment. We conclude by discussing policies targeting the separate effect margins of fees and caution against a general abolition.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer104431
FachzeitschriftEuropean economic review
Jahrgang154
PublikationsstatusVeröffentlicht - Mai 2023
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Externe IDs

ORCID /0000-0003-4378-0847/work/170587845

Schlagworte

Schlagwörter

  • Higher education, Tuition fees