Treatment Sequences in BRAF-V600–Mutated NSCLC: First-Line Targeted Therapy Versus First-Line (Chemo-) Immunotherapy

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Marcel Wiesweg - , Universitätsklinikum Essen, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) West, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Ali Alaffas - , Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Anna Rasokat - , Universität zu Köln, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Felix Carl Saalfeld - , Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Medizinische Klinik und Poliklinik I, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Maximilian Rost - , Universitätsklinikum Frankfurt, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Christin Assmann - , Universität Heidelberg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Franziska Herster - , Robert Bosch GmbH, Nationale Centrum für Tumorerkrankungen SüdWest, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Moritz Hilbrandt - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Berlin, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Frank Griesinger - , Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Anna Kron - , Universität zu Köln, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Julia Roeper - , Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Franziska Glanemann - , Universitätsklinikum Essen, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Cornelia Kropf-Sanchen - , Universität Ulm, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Martin Reck - , Airway Research Center North (ARCN) - DZL-Standort Borstel, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Jonas Kulhavy - , Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Albrecht Stenzinger - , Universität Heidelberg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Jürgen Wolf - , Universität zu Köln, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) West, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Martin Sebastian - , Universitätsklinikum Frankfurt, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Martin Schuler - , Universitätsklinikum Essen, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) West, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Martin Wermke - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Nationale Centrum für Tumorerkrankungen SüdWest, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Nikolaj Frost - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen Dresden, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Hans Georg Kopp - , Robert Bosch GmbH, Nationale Centrum für Tumorerkrankungen SüdWest, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Petros Christopoulos - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)
  • Matthias Scheffler - , Universität zu Köln, Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) West, Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM) (Autor:in)

Abstract

BACKGROUND: Targeted treatment of patients with metastatic BRAF-V600-mutated NSCLC using BRAF/MEK-inhibitors is effective but limited by acquired resistance. Patients with BRAF-mutant NSCLC may derive long-lasting benefit from immune checkpoint inhibition with programmed death-1/programmed death-ligand 1 (PD-L1) antibodies (immuno-oncology [IO]). Although IO is the preferred first-line therapy in BRAF-mutated melanoma, the optimal treatment sequence in BRAF-mutated NSCLC is not defined.

METHODS: This retrospective study investigated the clinical outcome of patients with metastatic BRAF-V600-mutated NSCLC diagnosed in the German national Network Genomic Medicine Lung Cancer.

RESULTS: We identified 205 patients with BRAF-V600-mutated NSCLC; 175 patients received first-line therapy with dabrafenib/trametinib (DAB/TRM, 65.1%), IO alone (19.4%), or chemotherapy-IO (15.4%). Overall survival (OS) and time-to-treatment failure of first-line therapy was identical for patients receiving first-line DAB/TRM (median OS 28.0 months) or chemo/IO (27.8 months, hazard ratio [HR] 1.1, p = 0.68). Female patients had superior OS (HR 0.65, p = 0.049, confirmed in multivariate model), which was mainly driven by superior OS of female to that of male patients receiving first-line DAB/TRM (OS HR 0.53, p = 0.015). There was no sex difference in survival of patients receiving IO-based first-line treatment (OS HR 1.02). Surprisingly, high PD-L1 status (tumor proportion score ≥50%) was associated with shortened time-to-treatment failure in first-line treatment (HR 1.83, p = 0.002, confirmed in multivariate models adjusting for sex; OS with nonsignificant trend, HR 1.4), regardless of whether the first-line regimen was IO-based or targeted therapy.

CONCLUSIONS: Targeted or IO-based first-line treatment of BRAF-V600-mutated NSCLC has similar survival outcomes. Sex and PD-L1 status may support decision-making at the individual patient level.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1328-1335
Seitenumfang8
FachzeitschriftJournal of Thoracic Oncology
Jahrgang20
Ausgabenummer9
PublikationsstatusVeröffentlicht - Sept. 2025
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

Scopus 105007441479
ORCID /0000-0002-4095-8649/work/203814820

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Schlagwörter

  • BRAF, Immunotherapy, NSCLC, PD-L1, Sex