Transcatheter or Surgical Treatment of Aortic-Valve Stenosis

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Stefan Blankenberg - , Universität Hamburg, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), ETH Zurich (Autor:in)
  • Moritz Seiffert - , Universität Hamburg, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • Reinhard Vonthein - , Universität zu Lübeck (Autor:in)
  • Helmut Baumgartner - , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • Sabine Bleiziffer - , Herz- und Diabeteszentrum Bad Oeynhausen (Autor:in)
  • Michael A. Borger - , Ruhr-Universität Bochum, Fresenius AG (Autor:in)
  • Yeong Hoon Choi - , Justus-Liebig-Universität Gießen (Autor:in)
  • Peter Clemmensen - , Universität Hamburg, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK) (Autor:in)
  • Jochen Cremer - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK) (Autor:in)
  • Martin Czerny - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Nina Diercks - , Universität Hamburg, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK) (Autor:in)
  • Ingo Eitel - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Stephan Ensminger - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Derk Frank - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Norbert Frey - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Andreas Hagendorff - , Justus-Liebig-Universität Gießen (Autor:in)
  • Christian Hagl - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Christian Hamm - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) - Partnerstandort Mainz (Autor:in)
  • Utz Kappert - , Klinik für Kardiochirurgie (am Herzzentrum) (Autor:in)
  • Matthias Karck - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Won Keun Kim - , Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) - Partnerstandort Mainz (Autor:in)
  • Inke R. König - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Universität zu Lübeck (Autor:in)
  • Markus Krane - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), Technische Universität München, Yale University (Autor:in)
  • Ulf Landmesser - , Charité – Universitätsmedizin Berlin, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK) (Autor:in)
  • Axel Linke - , Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Kardiologie (am Herzzentrum), Helios Klinikum Pirna (Autor:in)
  • Lars S. Maier - , Universität Regensburg (Autor:in)
  • Steffen Massberg - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Franz Josef Neumann - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Hermann Reichenspurner - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Universität Hamburg (Autor:in)
  • Tanja K. Rudolph - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), Herz- und Diabeteszentrum Bad Oeynhausen (Autor:in)
  • Christof Schmid - , Universität Regensburg (Autor:in)
  • Holger Thiele - , Herzzentrum Leipzig, Leipzig Heart Science, Universität Leipzig (Autor:in)
  • Raphael Twerenbold - , Universität Hamburg (Autor:in)
  • Thomas Walther - , Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) - Partnerstandort Mainz, Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Dirk Westermann - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Erion Xhepa - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), Technische Universität München (Autor:in)
  • Andreas Ziegler - , Universität Hamburg, Cardio-CARE (Autor:in)
  • Volkmar Falk - , Charité – Universitätsmedizin Berlin, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislaufforschung (DZHK), University of KwaZulu-Natal (Autor:in)

Abstract

Background Among low-risk patients with severe, symptomatic aortic stenosis who are eligible for both transcatheter aortic-valve implantation (TAVI) and surgical aortic-valve replacement (SAVR), data are lacking on the appropriate treatment strategy in routine clinical practice. Methods In this randomized noninferiority trial conducted at 38 sites in Germany, we assigned patients with severe aortic stenosis who were at low or intermediate surgical risk to undergo either TAVI or SAVR. Percutaneous- and surgical-valve prostheses were selected according to operator discretion. The primary outcome was a composite of death from any cause or fatal or nonfatal stroke at 1 year. Results A total of 1414 patients underwent randomization (701 to the TAVI group and 713 to the SAVR group). The mean (±SD) age of the patients was 74±4 years; 57% were men, and the median Society of Thoracic Surgeons risk score was 1.8% (low surgical risk). The Kaplan-Meier estimate of the primary outcome at 1 year was 5.4% in the TAVI group and 10.0% in the SAVR group (hazard ratio for death or stroke, 0.53; 95% confidence interval [CI], 0.35 to 0.79; P<0.001 for noninferiority). The incidence of death from any cause was 2.6% in the TAVI group and 6.2% in the SAVR group (hazard ratio, 0.43; 95% CI, 0.24 to 0.73); the incidence of stroke was 2.9% and 4.7%, respectively (hazard ratio, 0.61; 95% CI, 0.35 to 1.06). Procedural complications occurred in 1.5% and 1.0% of patients in the TAVI and SAVR groups, respectively. Conclusions Among patients with severe aortic stenosis at low or intermediate surgical risk, TAVI was noninferior to SAVR with respect to death from any cause or stroke at 1 year. (Funded by the German Center for Cardiovascular Research and the German Heart Foundation; DEDICATE-DZHK6 ClinicalTrials.gov number, NCT03112980.)

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1572-1583
Seitenumfang12
FachzeitschriftNew England Journal of Medicine
Jahrgang390
Ausgabenummer17
PublikationsstatusVeröffentlicht - 2 Mai 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 38588025

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Cardiology, Cardiology General, Cardiovascular Surgery, Surgery, Valvular Heart Disease