Time from diagnosis to treatment has no impact on survival in newly diagnosed acute myeloid leukemia treated with venetoclax-based regimens

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • David Baden - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Sven Zukunft - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Gema Hernandez - , TriNetX Europe NV (Autor:in)
  • Nadine Wolgast - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Sophie Steinhauser - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Alexander Pohlmann - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Christoph Schliemann - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Jan-Henrik Mikesch - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Bjorn Steffen - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Tim Sauer - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Maher Hanoun - , Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Kerstin Schafer-Eckart - , Paracelsus Medizinische Privatuniversität Nürnberg (Autor:in)
  • Stefan W Krause - , Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Mathias Hanel - , Klinikum Chemnitz gGmbH (Autor:in)
  • Hermann Einsele - , Technische Universität Dresden (Autor:in)
  • Edgar Jost - , Universitätsklinikum Aachen, Centrum für Integrierte Onkologie (CIO) Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (Autor:in)
  • Tim H Brummendorf - , Universitätsklinikum Aachen, Centrum für Integrierte Onkologie (CIO) Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (Autor:in)
  • Sebastian Scholl - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Andreas Hochhaus - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Andreas Neubauer - , Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH (Autor:in)
  • Andreas Burchert - , Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH (Autor:in)
  • Martin Kaufmann - , Robert Bosch Krankenhaus Stuttgart (Autor:in)
  • Dirk Niemann - , Gemeinschaftsklinikum Mittelrhein gGmbH (Autor:in)
  • Markus Schaich - , Rems-Murr-Kliniken (Autor:in)
  • Wolfgang Blau - , Helios HSK Kliniken Wiesbaden (Autor:in)
  • Alexander Kiani - , Klinikum Bayreuth GmbH, Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Martin Gorner - , Klinikum Bielefeld (Autor:in)
  • Ulrich Kaiser - , St. Bernward Krankenhaus (Autor:in)
  • Johannes Kullmer - , DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gGmbH (Autor:in)
  • Thomas Weber - , Universitätsklinikum Halle (Autor:in)
  • Wolfgang E Berdel - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Gerhard Ehninger - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Carsten Muller-Tidow - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Uwe Platzbecker - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Hubert Serve - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Martin Bornhauser - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Christoph Rollig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Claudia D Baldus - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Lars Fransecky - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)

Abstract

In newly diagnosed acute myeloid leukemia (AML), immediate initiation of treatment is standard of care. However, deferral of antileukemic therapy may be indicated to assess comorbidities or pretherapeutic risk factors. We explored the impact of time from diagnosis to treatment on outcomes in newly diagnosed AML undergoing venetoclax-based therapy in two distinct cohorts. By querying the Study Alliance Leukemia database and the global health network TriNetX, we identified 138 and 717 patients respectively with an average age of 76 and 72 years who received venetoclax-based first-line therapy. When comparing patients who started treatment earlier or later than 10 days after initial diagnosis, no significant difference in median overall survival was observed - neither in the SAL cohort (7.7 vs. 9.6 months; P=0.42) nor in the TriNetX cohort (7.5 vs. 7.2 months; P=0.41). Similarly, severe infections, bleeding, and thromboembolic events were equally observed between early and later treatments, both in the overall patient groups and specific subgroups (age ≥75 years or leukocytes ≥20x109/L). This retrospective analysis indicates that delaying the start of venetoclax-based therapy in newly diagnosed AML might be a safe option for selected patients, provided that close clinical monitoring is performed.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)2469-2477
Seitenumfang9
FachzeitschriftHaematologica
Jahrgang109
Ausgabenummer8
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Aug. 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC11290507
Scopus 85200423963

Schlagworte

Schlagwörter

  • Humans, Bridged Bicyclo Compounds, Heterocyclic/therapeutic use, Sulfonamides/therapeutic use, Leukemia, Myeloid, Acute/drug therapy, Aged, Male, Female, Aged, 80 and over, Middle Aged, Time-to-Treatment, Antineoplastic Combined Chemotherapy Protocols/therapeutic use, Treatment Outcome, Adult, Retrospective Studies, Antineoplastic Agents/therapeutic use