The emergence of dyslexia in the developing brain

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Ulrike Kuhl - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Nicole E. Neef - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Indra Kraft - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Gesa Schaadt - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Liane Dörr - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Jens Brauer - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Ivonne Czepezauer - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Bent Müller - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Arndt Wilcke - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Holger Kirsten - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Frank Emmrich - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (Autor:in)
  • Johannes Boltze - , Fraunhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie, University of Warwick (Autor:in)
  • Angela D. Friederici - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)
  • Michael A. Skeide - , Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften (Autor:in)

Abstract

Developmental dyslexia, a severe deficit in literacy learning, is a neurodevelopmental learning disorder. Yet, it is not clear whether existing neurobiological accounts of dyslexia capture potential predispositions of the deficit or consequences of reduced reading experience. Here, we longitudinally followed 32 children from preliterate to school age using functional and structural magnetic resonance imaging techniques. Based on standardised and age-normed reading and spelling tests administered at school age, children were classified as 16 dyslexic participants and 16 controls. This longitudinal design allowed us to disentangle possible neurobiological predispositions for developing dyslexia from effects of individual differences in literacy experience. In our sample, the disorder can be predicted already before literacy learning from auditory cortex gyrification and aberrant downstream connectivity within the speech processing system. These results provide evidence for the notion that dyslexia may originate from an atypical maturation of the speech network that precedes literacy instruction.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer116633
FachzeitschriftNeuroImage
Jahrgang211
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Mai 2020
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Externe IDs

PubMed 32061802
ORCID /0009-0004-4533-5880/work/150882780

Schlagworte

Schlagwörter

  • Developmental cognitive neuroscience, Developmental dyslexia, Developmental learning disorder, Reading development