SOD1 gene screening in ALS - frequency of mutations, patients' attitudes to genetic information and transition to tofersen treatment in a multi-center program

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Thomas Meyer - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité, Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Peggy Schumann - , Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Torsten Grehl - , Alfried Krupp Krankenhaus (Autor:in)
  • Ute Weyen - , BG Universitätsklinikum Bergmannsheil Bochum (Autor:in)
  • Susanne Petri - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Annekathrin Rödiger - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Robert Steinbach - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Julian Grosskreutz - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Sarah Bernsen - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Bonn (Autor:in)
  • Patrick Weydt - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Bonn (Autor:in)
  • Joachim Wolf - , Diakonissenkrankenhaus Mannheim (Autor:in)
  • René Günther - , Klinik und Poliklinik für Neurologie, Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen, Standort Dresden (Partner: DZNE der Helmholtzgemeinschaft), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Maximilian Vidovic - , Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Petra Baum - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Moritz Metelmann - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Jochen H Weishaupt - , Universitätsmedizin Mannheim (Autor:in)
  • Berthold Streubel - , Medical University of Wien, Institute for Pathology, Wien, Austria. (Autor:in)
  • David C Kasper - , ARCHIMED Life Science GmbH, Wien, Austria. (Autor:in)
  • Yasemin Koc - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Dagmar Kettemann - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Jenny Norden - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Philipp Schmitt - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Bertram Walter - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Christoph Münch - , Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Susanne Spittel - , Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • André Maier - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Péter Körtvélyessy - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)

Abstract

Objective: To report the frequency of pathogenic SOD1 gene variants in a screening program in amyotrophic lateral sclerosis (ALS), and the clinical practice of transition to an expanded access program (EAP) of tofersen treatment. Methods: From October 2021 to February 2024, at 11 ALS centers in Germany genetic testing for SOD1, FUS, TARDBP, and C9orf72 was performed. Patients were offered to opt for notification either about all genetic variants or SOD1 variants relevant for tofersen therapy. The transition to the EAP with tofersen was assessed. Results: 1935 patients were screened (94.7% sporadic ALS). 48.8% (n = 928) opted for notification of treatment-relevant information. Genetic variants were found as follows: SOD1 (likely) pathogenic variants (class 4/5) 1.8% (n = 34), variants of unknown significance (class 3) 0.8% (n = 16), FUS (class 4/5) 0.9% (n = 17), TARDBP (class 4/5) 1.3% (n = 25), C9orf72 hexanucleotide repeat expansion 7.0% (n = 135). In SOD1-ALS (encompassing class 3-5 variants, n = 50), 68.0% (n = 34) reported a negative family history. 74.0% (n = 37) of SOD1-ALS patients - which represent 1.9% of all participants of the screening program - were transitioned to tofersen. Median duration from start of genetic testing to treatment was 94 days (57 to 295 days). Eight patients declined treatment whereas five individuals died before initiation of therapy. Conclusion: The finding of SOD1 variants in patients with a negative family history underscores the need for a broad genetic screening in ALS. In SOD1-ALS, the treatment option with tofersen was mostly utilized. The wide range in the transition time to tofersen calls for a SOD1-ALS management program.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1-10
Seitenumfang10
FachzeitschriftAmyotrophic Lateral Sclerosis and Frontotemporal Degeneration
PublikationsstatusElektronische Veröffentlichung vor Drucklegung - 13 Sept. 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

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