Serum neurofilament light chain in distinct phenotypes of amyotrophic lateral sclerosis: A longitudinal, multicenter study

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Thomas Meyer - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité, Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Marie Dreger - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Torsten Grehl - , Alfried Krupp Krankenhaus (Autor:in)
  • Ute Weyen - , BG Universitätsklinikum Bergmannsheil Bochum (Autor:in)
  • Dagmar Kettemann - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Patrick Weydt - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Bonn (Autor:in)
  • René Günther - , Klinik und Poliklinik für Neurologie, Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen, Standort Dresden (Partner: DZNE der Helmholtzgemeinschaft), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Paul Lingor - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) (Autor:in)
  • Susanne Petri - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Jan Christoph Koch - , Universitätsmedizin Göttingen (Autor:in)
  • Julian Großkreutz - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Annekathrin Rödiger - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Petra Baum - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Andreas Hermann - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) (Autor:in)
  • Johannes Prudlo - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) (Autor:in)
  • Matthias Boentert - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Jochen H Weishaupt - , Universitätsmedizin Mannheim (Autor:in)
  • Wolfgang N Löscher - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Johannes Dorst - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Ulm (Autor:in)
  • Yasemin Koc - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Sarah Bernsen - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Bonn (Autor:in)
  • Isabell Cordts - , Klinikum Rechts der Isar (MRI TUM) (Autor:in)
  • Maximilian Vidovic - , Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Robert Steinbach - , Universitätsklinikum Jena (Autor:in)
  • Moritz Metelmann - , Universitätsklinikum Leipzig (Autor:in)
  • Vera E Kleinveld - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Jenny Norden - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Albert Ludolph - , Deutsches Zentrum für Neurodegenerative Erkrankungen (DZNE) - Standort Ulm (Autor:in)
  • Bertram Walter - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • Peggy Schumann - , Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Christoph Münch - , Ambulanzpartner Soziotechnologie APST GmbH, Berlin, Germany. (Autor:in)
  • Péter Körtvélyessy - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)
  • André Maier - , Berliner Institut für Gesundheitsforschung in der Charité (Autor:in)

Abstract

OBJECTIVE: To assess the performance of serum neurofilament light chain (sNfL) in clinical phenotypes of amyotrophic lateral sclerosis (ALS).

METHODS: In 2949 ALS patients at 16 ALS centers in Germany and Austria, clinical characteristics and sNfL were assessed. Phenotypes were differentiated for two anatomical determinants: (1) upper and/or lower motor involvement (typical, typMN; upper/lower motor neuron predominant, UMNp/LMNp; primary lateral sclerosis, PLS) and (2) region of onset and propagation of motor neuron dysfunction (bulbar, limb, flail-arm, flail-leg, thoracic onset). Phenotypes were correlated to sNfL, progression, and survival.

RESULTS: Mean sNfL was - compared to typMN (75.7 pg/mL, n = 1791) - significantly lower in LMNp (45.1 pg/mL, n = 413), UMNp (58.7 pg/mL n = 206), and PLS (37.6 pg/mL, n = 84). Also, sNfL significantly differed in the bulbar (92.7 pg/mL, n = 669), limb (64.1 pg/mL, n = 1305), flail-arm (46.4 pg/mL, n = 283), flail-leg (53.6 pg/mL, n = 141), and thoracic (74.5 pg/mL, n = 96) phenotypes. Binary logistic regression analysis showed highest contribution to sNfL elevation for faster progression (odds ratio [OR] 3.24) and for the bulbar onset phenotype (OR 1.94). In contrast, PLS (OR 0.20), LMNp (OR 0.45), and thoracic onset (OR 0.43) showed reduced contributions to sNfL. Longitudinal sNfL (median 12 months, n = 2862) showed minor monthly changes (<0.2%) across all phenotypes. Correlation of sNfL with survival was confirmed (p < 0.001).

CONCLUSIONS: This study underscored the correlation of ALS phenotypes - differentiated for motor neuron involvement and region of onset/propagation - with sNfL, progression, and survival. These phenotypes demonstrated a significant effect on sNfL and should be recognized as independent confounders of sNfL analyses in ALS trials and clinical practice.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummere16379
FachzeitschriftEuropean journal of neurology
Jahrgang31
Ausgabenummer9
PublikationsstatusVeröffentlicht - Sept. 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC11295170
Scopus 85195572111

Schlagworte

Schlagwörter

  • Humans, Amyotrophic Lateral Sclerosis/blood, Neurofilament Proteins/blood, Male, Female, Middle Aged, Phenotype, Aged, Longitudinal Studies, Disease Progression, Biomarkers/blood, Adult, Germany/epidemiology