Quality of Life in Patients After Pancreaticoduodenectomy for Chronic Pancreatitis

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Felix Rückert - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • Marius Distler - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Sven Hoffmann - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Doreen Hoffmann - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • Christian Pilarsky - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • Frank Dobrowolski - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • Hans Detlev Saeger - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • Robert Grützmann - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)

Abstract

Purpose: Pancreaticoduodenectomy (PD) is the most frequently performed resectional procedure in chronic pancreatitis. Only a few studies have evaluated quality of life (QOL) after PD for chronic pancreatitis. This retrospective study examined long-term quality of life and relief of symptoms in a homogenous consecutive cohort of 67 patients undergoing PD for chronic pancreatitis. Methods: A standard QOL questionnaire was sent to 168 patients after PD who had undergone PD for chronic pancreatitis at the University Hospital Dresden between 1994 and 2008. QOL and long-term sequelae were evaluated by the EORTC quality of life questionnaire supplemented with complementary questions. Results were compared to general population data based on large random samples. Results: Median follow-up was 69.1 months. Complete response was obtained from 67 (48.5%) patients. Long-term survival of our patients was lower than expected rates based on the Federal Republic of Germany life table analysis (p < 0.001). There was an improved pain control and an increase in weight gain. Overall, QOL scores were slightly inferior to those of the control group. A common problem after PD was onset of diabetes mellitus; however, exocrine function of the pancreas was stable. Conclusions: This is the largest single-institution experience assessing QOL after PD for chronic pancreatitis. Most patients have QOL scores comparable to those of the control patients and can function independently in daily activities.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1143-1150
Seitenumfang8
FachzeitschriftJournal of gastrointestinal surgery
Jahrgang15
Ausgabenummer7
PublikationsstatusVeröffentlicht - Juli 2011
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 21512849

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Chronic pancreatitis, Long-term follow-up, Pancreaticoduodenectomy, Surgery