NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Hagen Hirschmann - (Autor:in)
  • Anja Binanzer - , Leibniz Universität Hannover (LUH) (Autor:in)
  • Miriam Langlotz - (Autor:in)

Abstract

NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)230–238
FachzeitschriftZeitschrift Korpora Deutsch als Fremdsprache : KorDaF
Jahrgang3
Ausgabenummer2
PublikationsstatusVeröffentlicht - 23 Dez. 2023
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Externe IDs

ORCID /0000-0002-6397-510X/work/165062495

Schlagworte

Bibliotheksschlagworte