Medikamentöse Therapie der pulmonalarteriellen Hypertonie mit Komorbiditäten – Welche Phänotypen gibt es, was gibt es zu beachten?

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Ekkehard Grünig - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Michael Halank - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Claus Neurohr - , Abteilung Pneumologie und Beatmungsmedizin (Autor:in)
  • Jürgen Behr - , Deutschland. Comprehensive Pneumology Center (CPC-M) (Autor:in)
  • Katrin Milger-Kneidinger - , Deutschland. Comprehensive Pneumology Center (CPC-M) (Autor:in)
  • Julia Ronczka - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Mona Lichtblau - , Universitätsspital Zürich (Autor:in)
  • Nicola Benjamin - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Tobias J Lange - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Silvia Ulrich - , Universitätsspital Zürich (Autor:in)
  • Heinrike Wilkens - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Christian Grohé - , Evangelische Lungenklinik Berlin (Autor:in)
  • Dirk Skowasch - , Universitätsklinikum Bonn (Autor:in)

Abstract

Within the last decade, the age at diagnosis of patients with pulmonary arterial hypertension has increased, which led to a change of the clinical phenoype being associated with more comorbidities. Cluster analyses of registry data have identified cardiac, cardio-pulmonary and classical phenotypes of pulmonary arterial hypertension.Subgroup analyses of randomised controlled trials and registry data indicate, that in patients with pulmonary arterial hypertension and cardiac comorbidities, especially the left-heart phenotype, a closely supervised combination treatment may be considered. The 4-strata model may be used for monitoring and risk stratification in these patients. Individual treatment decisions should be made in the pulmonary hypertension centre. Factors such as hemodynamics, age, phenotype, number and severity of comorbidities, therapy response, adverse reactions and the wish of the patient should be considered.Prospective, randomized studies to assess the efficacy and safety profile of pulmonary arterial hypertension treatments are desirable. Patients with a mainly pulmonary phenotype (smoking, diffusion capacity of the lung < 45 % and/or lung parenchymal changes) may have less benefit of oral medication.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)901-906
Seitenumfang6
FachzeitschriftPneumologie
Jahrgang77
Ausgabenummer11
PublikationsstatusVeröffentlicht - Nov. 2023
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

Scopus 85177103472

Schlagworte

Schlagwörter

  • Humans, Pulmonary Arterial Hypertension, Prospective Studies, Hypertension, Pulmonary/diagnosis, Comorbidity, Phenotype