Influence of adjuvant therapies on organ-specific recurrence of cutaneous melanoma: A multicenter study on 1383 patients of the prospective DeCOG registry ADOReg

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Sebastian A. Wohlfeil - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Leonie Kranzmann - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Christel Weiß - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Imke von Wasielewski - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Kai C. Klespe - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Katharina C. Kähler - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Michael Weichenthal - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Dirk Schadendorf - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Lisa Zimmer - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Peter Mohr - , Elbeklinikum Stade/Buxtehude (Autor:in)
  • Friedegund Meier - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Hauttumorzentrum, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Claudia Pfoehler - , Universität des Saarlandes (Autor:in)
  • Carola Berking - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Markus V. Heppt - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Universitätsklinikum der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Rudolf Herbst - , Fresenius AG (Autor:in)
  • Alexander Kreuter - , Universität Witten/Herdecke (Autor:in)
  • Ralf Gutzmer - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • Jens Ulrich - , Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Autor:in)
  • Frank Meiss - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Christoffer Gebhardt - , Universität Hamburg (Autor:in)
  • Edgar Dippel - , Klinikum Ludwigshafen (Autor:in)
  • Ulrike Leiter - , Eberhard Karls Universität Tübingen (Autor:in)
  • Bastian Schilling - , Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Selma Ugurel - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Jochen Utikal - , Universität Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)

Abstract

This study investigated whether adjuvant treatments in stage III cutaneous melanoma (CM) influenced patterns of recurrence. Patients with primary (n = 1033) or relapsed CM (n = 350) who received adjuvant therapies with Nivolumab (N), Pembrolizumab (P), or Dabrafenib and Trametinib (D + T) were extracted from the prospective multicenter real-world skin cancer registry ADOReg. Endpoints were progression-free survival (PFS), distant metastasis-free survival (DMFS), organ-specific DMFS, and overall survival (OS). For primary cases, D + T indicated an improved PFS (1- and 2-year PFS: 90.9%; 82.7%) as compared to P (81.0%, 73.9%; p =.0208), or N (83.8%, 75.2%; p =.0539). BRAF-mutated(mut) CM demonstrated significantly lower PFS (p =.0022) and decreased DMFS (p =.0580) when treated with immune checkpoint inhibitor (ICI) instead of D + T. Besides, NRAS-mut CM tended to perform worse than wt CM upon ICI (PFS: p =.1349; DMFS: p =.0540). OS was similar between the groups. Relapsed cases showed decreased PFS, DMFS, and OS in comparison to primary (all: p <.001), without significant differences between the subgroups. Organ-specific DMFS was significantly altered for primary cases with bone (p =.0367) or brain metastases (p =.0202). In relapsed CM, the frequency of liver (D + T: 1.5%; P: 12%; N: 9%) and LN metastases (D + T: 1.5%; P: 12%; N: 10.2%) was significantly lower with adjuvant D + T than ICI. NRAS-mut CM showed increased recurrence in primary and relapsed cases. These data show that adjuvant D + T is superior to ICI in primary BRAF-mut CM.

Details

OriginalspracheEnglisch
FachzeitschriftInternational journal of cancer
PublikationsstatusAngenommen/Im Druck - 2024
Peer-Review-StatusJa

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • adjuvant treatment, immune checkpoint inhibition, melanoma, targeted therapy, therapy resistance