Identifying breast cancer patients at risk of relapse despite pathological complete response after neoadjuvant therapy

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Jens Huober - , Universität Ulm (Autor:in)
  • Marion van Mackelenbergh - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Andreas Schneeweiss - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Fenja Seither - , German Breast Group (Autor:in)
  • Jens Uwe Blohmer - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Carsten Denkert - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • Hans Tesch - , Agaplesion Markus Krankenhaus Frankfurt (Autor:in)
  • Claus Hanusch - , Rot­kreuz­kli­ni­kum Mün­chen gGmbH (Autor:in)
  • Christoph Salat - , Medizinisches Zentrum für Hämatologie und Onkologie (Autor:in)
  • Kerstin Rhiem - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Christine Solbach - , Universitätsklinikum Frankfurt (Autor:in)
  • Peter A. Fasching - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Christian Jackisch - , Sana Kliniken AG (Autor:in)
  • Mattea Reinisch - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Bianca Lederer - , German Breast Group (Autor:in)
  • Keyur Mehta - , German Breast Group (Autor:in)
  • Theresa Link - , Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe (Autor:in)
  • Valentina Nekljudova - , German Breast Group (Autor:in)
  • Sibylle Loibl - , German Breast Group (Autor:in)
  • Michael Untch - , Fresenius AG (Autor:in)

Abstract

This retrospective pooled analysis aims to identify factors predicting relapse despite a pathologic complete response (pCR) in patients with breast cancer (BC). 2066 patients with a pCR from five neoadjuvant GBG/AGO-B trials fulfill the inclusion criteria of this analysis. Primary endpoint is disease-free survival (DFS); secondary endpoints is distant DFS (DDFS) and overall survival (OS). After a median follow-up of 57.6 months, DFS is significantly worse for patients with positive lymph nodes (cN+ vs cN0 hazard ratio [HR] 1.94, 95%CI 1.48–2.54; p < 0.001). In patients with triple-negative tumors, lobular histology (lobular vs other HR 3.55, 95%CI 1.53–8.23; p = 0.003), and clinical nodal involvement (cN+ vs cN0 HR 2.45, 95%CI 1.59–3.79; p < 0.001) predict a higher risk of DFS events. Patients with HER2-positive cT3/4 tumors have a significantly higher risk of relapse (cT3/4 vs cT1 HR 2.07, 95%CI 1.06–4.03; p = 0.033). Initial tumor load and histological type predict relapse in patients with a pCR.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer23
Seiten (von - bis)1-12
Seitenumfang12
Fachzeitschriftnpj Breast Cancer
Jahrgang9(2023)
Ausgabenummer1
PublikationsstatusVeröffentlicht - 4 Apr. 2023
Peer-Review-StatusJa