Fiber enrichment is not superior to dietary monitoring in MASLD: A dual-center, double-blind, placebo-controlled trial

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Annette Brandt - , Universität Wien (Autor:in)
  • Timur Yergaliyev - , Universität Hohenheim (Autor:in)
  • Emina Halibasic - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Aline Cyba - , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (Autor:in)
  • Julius W. Jaeger - , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Center for Regenerative Therapies Dresden (CRTD), Else Kröner Fresenius Zentrum für Digitale Gesundheit (EKFZ) (Autor:in)
  • Rongpeng Gong - , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (Autor:in)
  • Angélica Hernández-Arriaga - , Universität Hohenheim (Autor:in)
  • Carolin Victoria Schneider - , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen, University of Pennsylvania Perelman School of Medicine (Autor:in)
  • Wilhelm Sjöland - , University of Gothenburg, Harvard University (Autor:in)
  • Antonio Molinaro - , University of Gothenburg, Sahlgrenska University Hospital (Autor:in)
  • Michael Trauner - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Christian Trautwein - , Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen, Leibniz-Institut für Arbeitsforschung an der TU Dortmund (IfADo), Klinikum Stuttgart (Autor:in)
  • Amélia Camarinha-Silva - , Universität Hohenheim (Autor:in)
  • Ina Bergheim - , Universität Wien (Autor:in)
  • Kai Markus Schneider - , Center for Regenerative Therapies Dresden (CRTD), Medizinische Klinik und Poliklinik I, Else Kröner Fresenius Zentrum für Digitale Gesundheit, Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (Autor:in)

Abstract

Dietary fiber enrichment may modulate intestinal microbiota and positively impact metabolic dysfunction-associated steatotic liver disease (MASLD). This randomized, double-blind, placebo-controlled dual-center study evaluated the effects of dietary fiber (oat bran and spelt bran) on MASLD. After a 3-week Run-in phase during which dietary intake was assessed, 48 patients (CAP >280 dB, no fibrosis) were assigned to oat bran (4.5 g oat β-glucan, total fiber 11.7 g/day), spelt bran (11.7 g fiber/day), or placebo (2.1 g fiber/day) for 12 weeks. During the Run-in phase, dietary assessment alone significantly decreased BMI and liver enzymes (ALT, AST, γ-GT) while increasing microbiota diversity. Improvements were maintained in all three intervention groups. However, no significant changes were observed in hepatic steatosis (CAP), overall microbiota composition, and serum bile acid profiles. Dietary assessment alone improved MASLD biomarkers, with the fiber supplementation offering no additional benefit. This highlights the importance of dietary counseling in MASLD management. (clinical trials: NCT03897218).

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer114019
FachzeitschriftiScience
Jahrgang28
Ausgabenummer12
PublikationsstatusVeröffentlicht - 19 Dez. 2025
Peer-Review-StatusJa

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • clinical nutrition, human metabolism