Epidemiologie, Diagnostik und Therapie erwachsener Patienten mit nosokomialer Pneumonie: S-3 Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e.V., der Deutschen Gesellschaft für Infektiologie e.V., der Deutschen Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie e.V., der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V. und der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e.V.

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikel (Review)BeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • K. Dalhoff - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • M. Abele-Horn - , Julius-Maximilians-Universität Würzburg (Autor:in)
  • S. Andreas - , Lungenfachklinik Immenhausen (Autor:in)
  • T. Bauer - , Helios Kliniken Gruppe (Autor:in)
  • H. Von Baum - , Universität Ulm (Autor:in)
  • M. Deja - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • S. Ewig - , Augusta Kliniken Bochum Hattingen (Autor:in)
  • P. Gastmeier - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • S. Gatermann - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • H. Gerlach - , Vivantes Klinikum Neukölln (Autor:in)
  • B. Grabein - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • G. Höffken - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • W. V. Kern - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • E. Kramme - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • C. Lange - , Forschungszentrum Borstel- Leibniz Lungenzentrum (Autor:in)
  • J. Lorenz - , Klinikum Lüdenscheid (Autor:in)
  • K. Mayer - , Justus-Liebig-Universität Gießen (Autor:in)
  • I. Nachtigall - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • M. Pletz - , Friedrich-Schiller-Universität Jena (Autor:in)
  • G. Rohde - , Akademisches Krankenhaus Maastricht (UMC+) (Autor:in)
  • S. Rosseau - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • B. Schaaf - , Klinikum Dortmund gGmbH (Autor:in)
  • R. Schaumann - , Robert Koch-Institut (Autor:in)
  • D. Schreiter - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie (Autor:in)
  • H. Schütte - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • H. Seifert - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • H. Sitter - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • C. Spies - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • T. Welte - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)

Abstract

Nosocomial pneumonia (HAP) is a frequent complication of hospital care. Most data are available on ventilator-associated pneumonia. However infections on general wards are also increasing. A central issue are infections with multi drug resistant (MDR) pathogens which are difficult to treat particularly in the empirical setting potentially leading to inappropriate use of antimicrobial therapy.This guideline was compiled by an interdisciplinary group on the basis of a systematic literature review. Recommendations are made according to GRADE giving guidance for the diagnosis and therapy of HAP on the basis of quality of evidence and benefit/risk ratio.The guideline has two parts. First an update on epidemiology, spectrum of pathogens and antiinfectives is provided. In the second part recommendations for the management of diagnosis and treatment are given. Proper microbiologic work up is emphasized for knowledge of the local patterns of microbiology and drug susceptibility. Moreover this is the optimal basis for deescalation in the individual patient. The intensity of antimicrobial therapy is guided by the risk of infections with MDR. Structured deescalation concepts and strict limitation of treatment duration should lead to reduced selection pressure.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)707-765
Seitenumfang59
FachzeitschriftPneumologie
Jahrgang66
Ausgabenummer12
PublikationsstatusVeröffentlicht - 2012
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 23225407

Schlagworte

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