Effects of structured patient education in adults with atopic dermatitis: Multicenter randomized controlled trial

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Annice Heratizadeh - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Thomas Werfel - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Andreas Wollenberg - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Susanne Abraham - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Sibylle Plank-Habibi - , Vital Klinik GmbH & Co. KG (Autor:in)
  • Christina Schnopp - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Michael Sticherling - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Christian Apfelbacher - , Universität Heidelberg, Universität Regensburg (Autor:in)
  • Tilo Biedermann - , Technische Universität München, Eberhard Karls Universität Tübingen (Autor:in)
  • Kristine Breuer - , Dermatologikum Hamburg (Autor:in)
  • Isabel Fell - , Hautmedizin Bad Soden (Autor:in)
  • Regina Fölster-Holst - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Guido Heine - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Jennifer Grimm - , Dermatologisches Zentrum Buxtehude (Autor:in)
  • Lars Hennighausen - , Psychological Practice (Autor:in)
  • Claudia Kugler - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Imke Reese - , Nutrition Counselling Allergology (Autor:in)
  • Johannes Ring - , Technische Universität München, Christine Kühne-Center for Allergy Research and Education (CK-CARE) (Autor:in)
  • Knut Schäkel - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Jochen Schmitt - , Zentrum für evidenzbasierte Gesundheitsversorgung (Autor:in)
  • Kurt Seikowski - , Universität Leipzig (Autor:in)
  • Esther von Stebut - , Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Autor:in)
  • Nicola Wagner - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Anja Waßmann-Otto - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Ute Wienke-Graul - , Vital Klinik GmbH & Co. KG (Autor:in)
  • Elke Weisshaar - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Margitta Worm - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Uwe Gieler - , Justus-Liebig-Universität Gießen (Autor:in)
  • Joerg Kupfer - , Justus-Liebig-Universität Gießen (Autor:in)
  • Katrin Brauner - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Sabine Dölle - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Laura Ehmann - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Ute Hagmaier - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Susanne Eberlein - , Vital Klinik GmbH & Co. KG (Autor:in)
  • Julia Kroth - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Katja Lämmerhirt - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Rosemarie Landleiter - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Ute Lorenz - , Vital Klinik GmbH & Co. KG (Autor:in)
  • Anja Lüdemann - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Uwe Matterne - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Heidrun Mitzel-Rink - , Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Autor:in)
  • Margarete Niebuhr - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Tessa Rehberg - , Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Sandra Vogel - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Katja Wichmann - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)

Abstract

Background Atopic dermatitis (AD) is a chronic relapsing skin disease prevalent in 1% to 3% of adults in Western industrialized countries. Objective We sought to investigate the effectiveness of educational training in an outpatient setting on coping with the disease, quality of life, symptoms, and severity in adults with AD. Methods In this German prospective, randomized controlled multicenter study, adult patients with moderate-to-severe AD were educated by referring to a comprehensive 12-hour training manual consented by a multiprofessional study group from different centers (Arbeitsgemeinschaft Neurodermitisschulung für Erwachsene [ARNE]). Patients were randomly allocated to the intervention or waiting control groups. Study visits were performed at baseline and after 1 year (1 year of follow-up). Primary outcomes were defined as a decrease in (1) “catastrophizing cognitions” with respect to itching (Juckreiz-Kognitions-Fragebogen questionnaire), (2) “social anxiety” (Marburger Hautfragebogen questionnaire), (3) subjective burden by symptoms of the disease (Skindex-29 questionnaire), and (4) improvement of disease signs and symptoms assessed by using the SCORAD index at 1 year of follow-up. Data were analyzed on an intention-to-treat basis. Results At 1 year of follow-up, patients from the intervention group (n = 168) showed a significantly better improvement compared with the waiting group (n = 147) in the following defined primary study outcomes: coping behavior with respect to itching (P < ·001), quality of life assessed by using the Skindex-29 questionnaire (P < ·001), and the SCORAD index (P < ·001). Conclusions This is the first randomized, controlled multicenter study on patient education in adult AD. The ARNE training program shows significant beneficial effects on a variety of psychosocial parameters, as well as AD severity.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)845-853.e3
FachzeitschriftJournal of allergy and clinical immunology
Jahrgang140
Ausgabenummer3
PublikationsstatusVeröffentlicht - Sept. 2017
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 28242304
ORCID /0000-0001-7457-6481/work/166764109

Schlagworte

Schlagwörter

  • adulthood, Atopic dermatitis, coping, disease severity, multi-professional, patient education, psychosocial, quality of life