Early versus late response to PD-1-based immunotherapy in metastatic melanoma

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Georg C. Lodde - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Fang Zhao - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Rudolf Herbst - , Fresenius AG (Autor:in)
  • Patrick Terheyden - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Jochen Utikal - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Claudia Pföhler - , Universität des Saarlandes (Autor:in)
  • Jens Ulrich - , Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Autor:in)
  • Alexander Kreuter - , Universität Witten/Herdecke (Autor:in)
  • Peter Mohr - , Elbeklinikum Stade/Buxtehude (Autor:in)
  • Ralf Gutzmer - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • Friedegund Meier - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Hauttumorzentrum, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Edgar Dippel - , Klinikum Ludwigshafen (Autor:in)
  • Michael Weichenthal - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Philipp Jansen - , Universität Bonn (Autor:in)
  • Bernd Kowall - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Wolfgang Galetzka - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Fabian Hörst - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Jens Kleesiek - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Birte Hellwig - , Technische Universität (TU) Dortmund (Autor:in)
  • Jörg Rahnenführer - , Technische Universität (TU) Dortmund (Autor:in)
  • Luisa Rajcsanyi - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Triinu Peters - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Anke Hinney - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Jan Malte Placke - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Antje Sucker - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Annette Paschen - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Jürgen C. Becker - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Elisabeth Livingstone - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Lisa Zimmer - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Alpaslan Tasdogan - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Alexander Roesch - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Eva Hadaschik - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Dirk Schadendorf - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Klaus Griewank - , Universität Duisburg-Essen (Autor:in)
  • Selma Ugurel - , Universität Duisburg-Essen, Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)

Abstract

Background: Immune checkpoint inhibition (ICI) currently is the most effective treatment to induce durable responses in metastatic melanoma. The aims of this study are the characterization of patients with early, late and non-response to ICI and analysis of survival outcomes in a real-world patient cohort. Methods: Patients who received PD-1-based immunotherapy for non-resectable stage-IV melanoma in any therapy line were selected from the prospective multicenter real-world DeCOG study ADOREG-TRIM (NCT05750511). Patients showing complete (CR) or partial (PR) response already during the first 3 months of treatment (Early Responders, EarlyR) were compared to patients showing CR/PR at a later time (Late Responders, LateR), a stable disease (SD) and to patients showing progressive disease (Non-Responders, NonR). Results: Of 522 patients, 8.2 % were EarlyR (n = 43), 19.0 % were LateR (n = 99), 37.0 % had a SD (n = 193) and 35.8 % were NonR (n = 187). EarlyR, LateR and SD patients had comparable baseline characteristics. Multivariate logbinomial regression analyses adjusted for age and sex revealed positive tumor PD-L1 (RR=1.99, 95 %-CI=1.14–3.46, p = 0.015), and normal serum CRP (RR=1.59, 95 %-CI=0.93–2.70, p = 0.036) as independently associated with the achievement of an early response compared to NonR. The median progression-free and overall survival was 46.0 months (95 % CI 19.1; NR) and 47.8 months (95 %-CI 36.9; NR) for EarlyR, NR (95 %-CI NR; NR) for LateR, 8.1 months (7.0; 10.4) and 35.4 months (29.2; NR) for SD, and 2.0 months (95 %-CI 1.9; 2.1) and 6.1 months (95 %-CI 4.6; 8.8) for NonR patients. Conclusion: Less than 10 % of metastatic melanoma patients achieved an early response during the first 3 months of PD-1-based immunotherapy. Early responders were not superior to late responders in terms of response durability and survival.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer114295
FachzeitschriftEuropean journal of cancer
Jahrgang210
PublikationsstatusVeröffentlicht - Okt. 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 39213786
ORCID /0000-0003-4340-9706/work/169643426

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Best overall response, CTLA-4, Immune checkpoint inhibition, Immunotherapy, Melanoma, PD-1, PD-L1, Survival, Therapy outcome