Does size matter? Center-specific characteristics and survival after allogeneic hematopoietic cell transplantation for acute myeloid leukemia: an analysis of the German Registry for Stem Cell Transplantation and Cell Therapy

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Wolfgang Bethge - , Universitätsklinikum Tübingen, Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland (Autor:in)
  • Sarah Flossdorf - , Universitätsklinikum Essen, Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland (Autor:in)
  • Franziska Hanke - , Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland (Autor:in)
  • Christoph Schmid - , Universitätsklinikum Augsburg (Autor:in)
  • Mark Ringhoffer - , Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH (Autor:in)
  • Stefan Klein - , Universitätsmedizin Mannheim (Autor:in)
  • Bernd Hertenstein - , Klinikum Bremen-Mitte (Autor:in)
  • Johannes Schetelig - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Matthias Stelljes - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Thomas Schroeder - , Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Igor Wolfgang Blau - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Francis Ayuk - , Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (Autor:in)
  • Matthias Eder - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Robert Zeiser - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Katharina Fleischhauer - , Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland, Universitätsklinikum Essen (Autor:in)
  • Nicolaus Kröger - , Zentrales Knochenmarkspender-Register Deutschland, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (Autor:in)
  • Peter Dreger - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)

Abstract

We investigated the effect of center-specific variables on overall survival (OS) after allogeneic hematopoietic cell transplantation (alloHCT) in acute myeloid leukemia (AML). Eligible were adult patients reported to DRST registry receiving first alloHCT for AML from a related or matched (>= 9/10 HLA-match) unrelated donor 2015-2021. Primary endpoint was OS at 12 months from alloHCT. Univariable and multivariable analyses after best subset selection was performed. Of 5328 patients, 83% received alloHCT in a high-volume center (≥40 alloHCT/year); 90% in a university hospital; 90% in a center performing alloHCT for ≥10 years; and 73% in a Joint Accreditation Committee IHCT-Europe and EBMT (JACIE) accredited center. 52% of the patients were in CR1, and ELN risk was adverse in 37% and intermediate in 42%. On multivariable analysis, center-specific factors predicting adverse 12-month OS were program duration.

Details

OriginalspracheEnglisch
FachzeitschriftHaematologica
Jahrgang2024
PublikationsstatusElektronische Veröffentlichung vor Drucklegung - 5 Dez. 2024
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

unpaywall 10.3324/haematol.2024.286385

Schlagworte

Bibliotheksschlagworte