Combined Pancreas-kidney Transplantation After Rescue Allocation: The Eurotransplant Experience: A Retrospective Multicenter Outcome Analysis

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Volker Assfalg - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Felix Stocker - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Norbert Hüser - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Daniel Hartmann - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Edouard Matevossian - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Milou van Bruchem - , Eurotransplant International Foundation (Autor:in)
  • Serge Vogelaar - , Eurotransplant International Foundation (Autor:in)
  • Lutz Renders - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Christoph Schmaderer - , Technische Universität München (Autor:in)
  • Christian Margreiter - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Andras Deak - , Medizinische Universität Graz (Autor:in)
  • Franka Messner - (Autor:in)
  • Michael Kammer - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Dirk Ysebaert - , University of Antwerp (Autor:in)
  • Daniel Jacobs-Tulleneers-Thevissen - , Vrije Universiteit Brussel (Autor:in)
  • Dimitri Mikhalski - , Université libre de Bruxelles (ULB) (Autor:in)
  • Steven van Laecke - , Ghent University (Autor:in)
  • Pieter Gillard - , KU Leuven (Autor:in)
  • Andreas Kahl - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Richard Viebahn - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • Carina Riediger - , Klinik und Poliklinik für Viszeral- Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Bernd Jänigen - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Moritz Schmelzle - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Friedrich Alexander von Samson-Himmelstjerna - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Dirk Stippel - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Ana Harth - , Universität Witten/Herdecke (Autor:in)
  • Martin Nitschke - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Dionysios Koliogiannis - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Andreas Pascher - , Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Autor:in)
  • Joachim Hoyer - , Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH (Autor:in)
  • Julia Weinmann-Menke - , Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Autor:in)
  • Mario Schiffer - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Sebastian Hinz - , Universität Rostock (Autor:in)
  • Silvio Nadalin - , Universitätsklinikum Tübingen (Autor:in)
  • Kai Lopau - , Julius-Maximilians-Universität Würzburg (Autor:in)
  • Volkert Huurman - , Leiden University (Autor:in)
  • Miha Arnol - , University Medical Centre Ljubljana (Autor:in)
  • Gregor Miller - , Helmholtz Zentrum München - Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (Autor:in)

Abstract

Background. Simultaneous pancreas-kidney transplantation (SPKT) is the therapy of choice for selected patients with complicated type 1 diabetes mellitus and end-stage renal disease. Pancreas rescue allocation was implemented in Eurotransplant allocation algorithms to increase organ utilization, concurrently facilitating transplantation of supposedly inferior quality organs. The aim of this study was to examine whether outcomes of SPKT after rescue allocation, which can either be recipient-oriented extended allocation or competitive rescue allocation, were as good as after standard allocation. Methods. This retrospective multicenter analysis of 1504 SPKT performed from 2013 to 2021 evaluated outcomes by allocation type considering survival of patients, pancreas grafts, and kidney grafts. Multivariable analyses further explored the influence of specific donor-, recipient-, and transplant-related variables on outcomes. Results. Multivariable analyses showed no significant differences in SPKT outcome for standard allocation versus either rescue allocation type regarding patient, pancreas graft, and kidney graft survival. Rescue allocation organ donors were older, had higher body mass index, and were more likely to smoke. Rescue allocation had fewer HLA matches. Cold ischemic times of both pancreas and kidneys were longer in competitive rescue allocation but not in recipient-oriented extended allocation. Rescue allocation pancreas recipients had shorter waiting times. Multivariable analyses showed inferior pancreas and kidney graft survival for higher donor age. Higher recipient age correlated with higher mortality despite better pancreas graft survival. Conclusions. SPKT outcome after rescue allocation is comparable with standard allocation in both patient and graft survival. Age of both donors and recipients essentially influences the success of SPKT. (Transplantation 2025;109: 1437–1448).

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1437-1448
Seitenumfang12
FachzeitschriftTransplantation
Jahrgang109
Ausgabenummer8
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Aug. 2025
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 40059095

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete