Chirurgie des Magenkarzinoms: Standards und Innovationen – Von der primären Chirurgie zu multimodalen, individualisierten Strategien

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftKurze Umfrage/ÜbersichtsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Katja Ott - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Florian Lordick - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Jürgen Weitz - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Jan Schmidt - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Anja Schaible - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Carsten Gutt - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Markus Büchler - , Universität Heidelberg (Autor:in)

Abstract

Tumor stage, growth pattern and tumor site are major factors determining the extent of resection and lymphadenectomy. In patients with early tumor stages, anatomically orientated limited resection techniques are increasingly important, probably in combination with the concept of the sentinel lymph node. Gastric cancer staged uT1sm/2 is treated with surgery alone. Proximal tumors undergo a transhiatal extended gastrectomy, tumors in the middle third a total gastrectomy and distal tumors a subtotal gastrectomy, if possible. In locally advanced tumors perioperative chemotherapy improves prognosis and is now standard in the western world. D2 lymphadenectomy is now accepted as standard procedure, providing improved prognosis for certain subgroups of patients. Individualized resection and lymphadenectomy techniques for early tumor stages and response based neoadjuvant concepts for locally advanced tumors are the challenge of the future.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)359-364
Seitenumfang6
FachzeitschriftKlinikarzt
Jahrgang37
Ausgabenummer7-8
PublikationsstatusVeröffentlicht - 2008
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Gastric cancer, Individualized strategies, Limited resection, Response based concepts