Chilblain lupus erythematosus - A review of literature

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikel (Review)BeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Christian M. Hedrich - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin (Autor:in)
  • B. Fiebig - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin (Autor:in)
  • F. H. Hauck - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin (Autor:in)
  • S. Sallmann - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin (Autor:in)
  • G. Hahn - , Institut und Poliklinik für diagnostische und interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • C. Pfeiffer - , Universität Ulm (Autor:in)
  • G. Heubner - , Helios Weißeritztal-Kliniken (Autor:in)
  • M. Gahr - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin (Autor:in)

Abstract

Chilblain lupus erythematosus (CHLE) is a rare, chronic form of cutaneous lupus erythematosus. Sporadic cases and two families with autosomal dominant-inherited CHLE have been reported. In familial CHLE, two missense mutations in TREX1 encoding the 3′-5′ repair exonuclease 1 were described in affected individuals. The pathogenesis of sporadic CHLE remains unknown. Up to 20% of patients develop systemic lupus erythematosus (SLE). An association with anorexia is discussed. In many cases, there is good response to symptomatic therapy. SLE therapeutics have good effects on SLE-typical symptoms but not on chilblains themselves. This article reviews the clinical presentation, pathogenesis, diagnosis and treatment of CHLE. As an index patient with unique features, we report a 13-year-old boy developing CHLE after anorexia nervosa. Sequencing of TREX1 was normal. With psychotherapeutic support for anorexia and after antibiotic therapy, topical steroids, physical warming and calcium channel blockers, the patient experienced significant relief. Improvement of phalangeal perfusion was demonstrated by angio-MRI.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)949-954
Seitenumfang6
FachzeitschriftClinical Rheumatology
Jahrgang27
Ausgabenummer8
PublikationsstatusVeröffentlicht - Aug. 2008
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

Scopus 47349104680
PubMed 18543054

Schlagworte

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Chilblain lupus erythematosus, Cutaneous lupus erythematosus, Lupus therapy, Phalangeal vasoconstriction, Raynaud's syndrome