Brain metastasis and survival outcomes after first-line therapy in metastatic melanoma: a multicenter DeCOG study on 1704 patients from the prospective skin cancer registry ADOREG

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Cindy Franklin - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Peter Mohr - , Elbeklinikum Stade/Buxtehude (Autor:in)
  • Leonie Bluhm - , Elbeklinikum Stade/Buxtehude (Autor:in)
  • Friedegund Meier - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Hauttumorzentrum, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (Partner: UKD, MFD, HZDR, DKFZ) (Autor:in)
  • Marlene Garzarolli - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Hauttumorzentrum, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (Partner: UKD, MFD, HZDR, DKFZ), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Michael Weichenthal - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Katharina Kähler - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel (Autor:in)
  • Imke Grimmelmann - , Medizinische Hochschule Hannover (MHH) (Autor:in)
  • Ralf Gutzmer - , Johannes Wesling Klinikum Minden (Autor:in)
  • Jochen Utikal - , Pädagogische Hochschule Heidelberg (Autor:in)
  • Patrick Terheyden - , Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Lübeck (Autor:in)
  • Rudolf Herbst - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Sebastian Haferkamp - , Universitätsklinikum Regensburg (Autor:in)
  • Claudia Pfoehler - , Universität des Saarlandes (Autor:in)
  • Andrea Forschner - , Universitätsklinikum Tübingen (Autor:in)
  • Ulrike Leiter - , Universitätsklinikum Tübingen (Autor:in)
  • Fabian Ziller - , Drk Krankenhaus Chemnitz-Rabenstein (Autor:in)
  • Frank Meiss - , Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Autor:in)
  • Jens Ulrich - , Harzklinikum Dorothea Christiane Erxleben GmbH (Autor:in)
  • Alexander Kreuter - , Universität Witten/Herdecke (Autor:in)
  • Christoffer Gebhardt - , Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (Autor:in)
  • Julia Welzel - , Universitätsklinikum Augsburg (Autor:in)
  • Bastian Schilling - , Universitätsklinikum Würzburg (Autor:in)
  • Martin Kaatz - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Karin Scharfetter-Kochanek - , Universitätsklinikum Ulm (Autor:in)
  • Edgar Dippel - , Ludwigshafen Medical Center (Autor:in)
  • Dorothee Nashan - , Hospital Dortmund gGmbH (Autor:in)
  • Michael Sachse - , Klinikum Bremerhaven Reinkenheide gGmbH (Autor:in)
  • Carsten Weishaupt - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Harald Löffler - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Thilo Gambichler - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • Carmen Loquai - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Lucie Heinzerling - , Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München (Autor:in)
  • Stephan Grabbe - , Universitätsmedizin Mainz (Autor:in)
  • Dirk Debus - , Paracelsus Medizinische Privatuniversität Nürnberg (Autor:in)
  • Gaston Schley - , Klinik und Poliklinik für Dermatologie (Autor:in)
  • Jessica C Hassel - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Gerhard Weyandt - , Hospital Bayreuth (Autor:in)
  • Maike Trommer - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Georg Lodde - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Jan-Malte Placke - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Lisa Zimmer - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Elisabeth Livingstone - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Jürgen Christian Becker - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Susanne Horn - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Dirk Schadendorf - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)
  • Selma Ugurel - , Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK) - Essen / Düsseldorf (Autor:in)

Abstract

BACKGROUND: Despite the availability of effective systemic therapies, a significant number of advanced melanoma patients develops brain metastases. This study investigated differences in incidence and time to diagnosis of brain metastasis and survival outcomes dependent on the type of first-line therapy.

METHODS: Patients with metastatic, non-resectable melanoma (AJCCv8 stage IIIC-V) without brain metastasis at start of first-line therapy (1L-therapy) were identified from the prospective multicenter real-world skin cancer registry ADOREG. Study endpoints were incidence of brain metastasis, brain metastasis-free survival (BMFS), progression-free survival (PFS), and overall survival (OS).

RESULTS: Of 1704 patients, 916 were BRAF wild-type (BRAFwt) and 788 were BRAF V600 mutant (BRAFmut). Median follow-up time after start of 1L-therapy was 40.4 months. BRAFwt patients received 1L-therapy with immune checkpoint inhibitors (ICI) against CTLA-4+PD-1 (n=281) or PD-1 (n=544). In BRAFmut patients, 1L-therapy was ICI in 415 patients (CTLA-4+PD-1, n=108; PD-1, n=264), and BRAF+MEK targeted therapy (TT) in 373 patients. After 24 months, 1L-therapy with BRAF+MEK resulted in a higher incidence of brain metastasis compared with PD-1±CTLA-4 (BRAF+MEK, 30.3%; CTLA-4+PD-1, 22.2%; PD-1, 14.0%). In multivariate analysis, BRAFmut patients developed brain metastases earlier on 1L-therapy with BRAF+MEK than with PD-1±CTLA-4 (CTLA-4+PD-1: HR 0.560, 95% CI 0.332 to 0.945, p=0.030; PD-1: HR 0.575, 95% CI 0.372 to 0.888, p=0.013). Type of 1L-therapy, tumor stage, and age were independent prognostic factors for BMFS in BRAFmut patients. In BRAFwt patients, tumor stage was independently associated with longer BMFS; ECOG Performance status (ECOG-PS), lactate dehydrogenase (LDH), and tumor stage with OS. CTLA-4+PD-1 did not result in better BMFS, PFS, or OS than PD-1 in BRAFwt patients. For BRAFmut patients, multivariate Cox regression revealed ECOG-PS, type of 1L-therapy, tumor stage, and LDH as independent prognostic factors for PFS and OS. 1L-therapy with CTLA-4+PD-1 led to longer OS than PD-1 (HR 1.97, 95% CI 1.122 to 3.455, p=0.018) or BRAF+MEK (HR 2.41, 95% CI 1.432 to 4.054, p=0.001), without PD-1 being superior to BRAF+MEK.

CONCLUSIONS: In BRAFmut patients 1L-therapy with PD-1±CTLA-4 ICI resulted in a delayed and less frequent development of brain metastasis compared with BRAF+MEK TT. 1L-therapy with CTLA-4+PD-1 showed superior OS compared with PD-1 and BRAF+MEK. In BRAFwt patients, no differences in brain metastasis and survival outcomes were detected for CTLA-4+PD-1 compared with PD-1.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummere005828
FachzeitschriftJournal for immunotherapy of cancer
Jahrgang11
Ausgabenummer4
PublikationsstatusVeröffentlicht - Apr. 2023
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC10083858
Scopus 85151963431
ORCID /0000-0003-4340-9706/work/151982829

Schlagworte

Schlagwörter

  • Brain Neoplasms/pathology, Brain/pathology, CTLA-4 Antigen, Humans, Melanoma/pathology, Mitogen-Activated Protein Kinase Kinases, Programmed Cell Death 1 Receptor, Prospective Studies, Proto-Oncogene Proteins B-raf/genetics, Registries, Skin Neoplasms/drug therapy