Beyond EML4: efficacy of targeted therapy in lung cancer patients with rare ALK fusions – a real-world retrospective analysis

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • National Network Genomic Medicine Lung Cancer (nNGM) - (Autor:in)
  • Medizinische Klinik und Poliklinik I
  • Institut für Pathologie
  • Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Dresden
  • Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden
  • Nationalen Netzwerks Genomische Medizin (nNGM)
  • Universität zu Köln
  • Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
  • Klinik Floridsdorf
  • Karl Landsteiner Gesellschaft
  • Universität Heidelberg
  • Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg
  • Universität Regensburg
  • Lungenfachklinik Immenhausen
  • Universitätsklinikum Tübingen
  • Robert Bosch Krankenhaus Stuttgart
  • Dr. Margarete Fischer-Bosch-Institut für Klinische Pharmakologie
  • Eberhard Karls Universität Tübingen
  • Justus-Liebig-Universität Gießen
  • Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • Kantonsspital Baden AG
  • Evangelische Lungenklinik Berlin
  • Karl Landsteiner Privatuniversität für Gesundheitswissenschaften
  • Universitätsklinikum Krems
  • University of Ljubljana
  • Universitätsklinikum Freiburg
  • Georg-August-Universität Göttingen
  • Heinrich Heine Universität Düsseldorf
  • Universitätsklinikum Frankfurt
  • Kantonsspital Winterthur
  • Fresenius AG
  • Universitätsklinikum Essen
  • Klinikum Esslingen
  • Universität Ulm
  • Universität Bern
  • Samson Assuta Ashdod Medical Center
  • Shaare Zedek Medical Center
  • Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ)
  • General Hospital Maribor
  • National and Kapodistrian University of Athens
  • Universität Hamburg

Abstract

Evidence on prognosis and optimal treatment for patients with advanced NSCLC harboring non-EML4-ALK fusions (rare ALK) remains limited. In a retrospective real-world cohort from 29 centers across six countries, overall survival (OS) appeared shorter in patients with rare ALK fusions (n = 51) compared with those with EML4-ALK fusions (n = 277; median 27 vs. 57 months, p = 0.08). Among patients receiving first-line therapy, those with rare ALK fusions experienced significantly shorter progression-free survival (PFS) with platinum-based chemotherapy than with a TKI (5 vs. 23 months; HR 3.1, 95% CI 1.2-8, p = 0.02). In contrast, for patients treated first-line with an ALK-TKI, ORR (85% vs. 74%; p = 0.9) and PFS (median 25 vs. 23 months; HR 0.9, 95% CI 0.6-1.5) were similar between rare ALK and EML4-ALK groups. These findings support TKIs as preferred first-line therapy for advanced NSCLC with rare ALK fusions.

Details

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer248
Fachzeitschriftnpj Precision Oncology
Jahrgang10
Ausgabenummer1
PublikationsstatusVeröffentlicht - 29 Juni 2026
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC13314944
Scopus 105043473231

Schlagworte