Atraumatic splenic rupture - unexpected consequences of a world trip

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Jule K Adams - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Maike R Pollmanns - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Miriam Haverkamp - , Zentralbereich für Krankenhaushygiene und Infektiologie, Universitätsklinikum Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Philipp Hohlstein - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Jan Clusmann - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Christian Trautwein - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Samira Abu Jhaisha - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)
  • Alexander Koch - , Medizinische Klinik III, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselkrankheiten und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Germany. (Autor:in)

Abstract

Diagnostic routine and knowledge about the therapy regimes of infectious diseases like malaria gain in importance due to globalization, global warming, and increasing numbers of refugees. We report a case of a 66-year-old patient who presented with severe abdominal pain, most prominent in the left upper abdomen. He was recently hospitalized with severe falciparum malaria, diagnosed after returning from a trip around the world. Upon readmission, laboratory results showed post-artesunate delayed hemolysis. The ultrasound examination was highly suspicious of splenic rupture, confirmed by the immediately performed CT scan. In this case, the prompt diagnosis allowed the initiation of adequate conservative therapy including intensive care monitoring and hemodynamic stabilization.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)1216-1219
Seitenumfang4
FachzeitschriftZeitschrift fur Gastroenterologie
Jahrgang62
Ausgabenummer8
PublikationsstatusVeröffentlicht - Aug. 2024
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Externe IDs

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Schlagworte

Schlagwörter

  • Aged, Humans, Male, Antimalarials/adverse effects, Artesunate/adverse effects, Diagnosis, Differential, Malaria, Falciparum/diagnosis, Rupture, Spontaneous, Splenic Rupture/etiology, Tomography, X-Ray Computed, Travel, Treatment Outcome, Ultrasonography