Assessment of Participation in Pediatric Neuropsychology: A Psychometric Evaluation of the ICF-CY-Based School Participation Scales (S-PS 24/7)

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Thomas Pletschko - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Stephanie Knasmuller - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Agathe Schwarzinger - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Liesa Weiler-Wichtl - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Irene Slavc - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Pia Deimann - , Universität Wien (Autor:in)
  • Ursula Kastner-Koller - , Universität Wien (Autor:in)
  • Rita Hansl - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)
  • Ulrike Leiss - , Medizinische Universität Wien (Autor:in)

Abstract

Pediatric patients with chronic health conditions often suffer from social and academic exclusion. Since disease-centered assess-ments do not allow for differentiated biopsychosocial profiling, this study aims to evaluate the psychometric quality of The School Participa-tion Scales 24/7, a novel ICF-CY-based assessment tool. Results show high fit indices for most subscales, signifying structural equality be-tween the tool and the ICF-CY. Acceptable criterion validity is given for established neuropsychological tests. Internal consistency and retest analyses revealed that most subscales reliably and stably measure the intended domains. Finally, the tool was standardized using a repre-sentative healthy sample. In summary, the S-PS 24/7 represents a useful tool for measuring school participation in pediatric patients, thereby building a profound basis for effective interventions.

Titel in Übersetzung
Erfassung von Teilhabe in der padiatrischen Neuropsychologie
Psychometrische Evaluierung der ICF-CY-basierten schulischen Partizipationsskalen (S-PS 24/7)

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)245-258
Seitenumfang14
FachzeitschriftZeitschrift fur Neuropsychologie
Jahrgang33
Ausgabenummer4
PublikationsstatusVeröffentlicht - 7 Dez. 2022
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Schlagwörter

  • ICF-CY, pediatric neurooncology, school participation, schulische Teilhabe, pädiatrische Neuropsychologie, Partizipation, ICF-CY