Anti-SARS-CoV-2 antibody-containing plasma improves outcome in patients with hematologic or solid cancer and severe COVID-19: a randomized clinical trial

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Claudia M Denkinger - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Maike Janssen - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Ulrike Schäkel - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Julia Gall - , Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) (Autor:in)
  • Albrecht Leo - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Patrick Stelmach - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Stefan F Weber - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Johannes Krisam - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Lukas Baumann - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Jacek Stermann - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Uta Merle - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Markus A Weigand - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Christian Nusshag - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Lars Bullinger - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Jens-Florian Schrezenmeier - , Charité – Universitätsmedizin Berlin (Autor:in)
  • Martin Bornhäuser - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Nael Alakel - , Medizinische Klinik und Poliklinik I (Autor:in)
  • Oliver Witzke - , LVR-Universitätsklinik Essen (Autor:in)
  • Timo Wolf - , Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main (Autor:in)
  • Maria J G T Vehreschild - , Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main (Autor:in)
  • Stefan Schmiedel - , Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (Autor:in)
  • Marylyn M Addo - , Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) (Autor:in)
  • Felix Herth - , Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg, Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Michael Kreuter - , Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg, Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Phil-Robin Tepasse - , Universitätsklinikum Münster (Autor:in)
  • Bernd Hertenstein - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • Mathias Hänel - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Anke Morgner - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Michael Kiehl - , Klinikum Frankfurt (Oder) (Autor:in)
  • Olaf Hopfer - , Klinikum Frankfurt (Oder) (Autor:in)
  • Mohammad-Amen Wattad - , Klinikum Hochsauerland (Autor:in)
  • Carl C Schimanski - , Klinikum Darmstadt (Autor:in)
  • Cihan Celik - , Klinikum Darmstadt (Autor:in)
  • Thorsten Pohle - , Klinikum Herford (Autor:in)
  • Matthias Ruhe - , Klinikum Herford (Autor:in)
  • Winfried V Kern - , Universitätsklinikum Freiburg (Autor:in)
  • Anita Schmitt - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Hanns-Martin Lorenz - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Margarida Souto-Carneiro - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Mary Gaeddert - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Niels Halama - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Stefan Meuer - , Universitätsklinikum Heidelberg (Autor:in)
  • Hans-Georg Kräusslich - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Barbara Müller - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Paul Schnitzler - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Sylvia Parthé - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Ralf Bartenschlager - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Martina Gronkowski - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Jennifer Klemmer - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Michael Schmitt - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Peter Dreger - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Katharina Kriegsmann - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Richard F Schlenk - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)
  • Carsten Müller-Tidow - , Nationales Zentrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg (Autor:in)

Abstract

Patients with cancer are at high risk of severe coronavirus disease 2019 (COVID-19), with high morbidity and mortality. Furthermore, impaired humoral response renders severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) vaccines less effective and treatment options are scarce. Randomized trials using convalescent plasma are missing for high-risk patients. Here, we performed a randomized, open-label, multicenter trial ( https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-001632-10/DE ) in hospitalized patients with severe COVID-19 (n = 134) within four risk groups ((1) cancer (n = 56); (2) immunosuppression (n = 16); (3) laboratory-based risk factors (n = 36); and (4) advanced age (n = 26)) randomized to standard of care (control arm) or standard of care plus convalescent/vaccinated anti-SARS-CoV-2 plasma (plasma arm). No serious adverse events were observed related to the plasma treatment. Clinical improvement as the primary outcome was assessed using a seven-point ordinal scale. Secondary outcomes were time to discharge and overall survival. For the four groups combined, those receiving plasma did not improve clinically compared with those in the control arm (hazard ratio (HR) = 1.29; P = 0.205). However, patients with cancer experienced a shortened median time to improvement (HR = 2.50; P = 0.003) and superior survival with plasma treatment versus the control arm (HR = 0.28; P = 0.042). Neutralizing antibody activity increased in the plasma cohort but not in the control cohort of patients with cancer (P = 0.001). Taken together, convalescent/vaccinated plasma may improve COVID-19 outcomes in patients with cancer who are unable to intrinsically generate an adequate immune response.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)96-107
Seitenumfang24
FachzeitschriftNature cancer
Jahrgang4 (2023)
Ausgabenummer1
PublikationsstatusVeröffentlicht - 29 Dez. 2022
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMedCentral PMC9886549
Scopus 85145233813

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Schlagwörter

  • Humans, COVID-19/therapy, SARS-CoV-2, Immunization, Passive/adverse effects, Treatment Outcome, COVID-19 Serotherapy, Antibodies, Viral, Neoplasms/therapy

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