Adjuvante Therapie des kolorektalen Karzinoms: Vom Kaffee über Azetylsalizylsäure bis Chemotherapie

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • A. L. Kraeft - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • A. Reinacher-Schick - , Ruhr-Universität Bochum (Autor:in)
  • G. Folprecht - , Medizinische Klinik und Poliklinik I, Technische Universität Dresden (Autor:in)

Abstract

Adjuvant treatment should be considered in all patients with newly diagnosed resectable colon cancer stage II and III. Clinical and histopathological criteria are relevant for identifying patients who will most likely benefit from systemic treatment. Nowadays, defective mismatch repair or high microsatellite instability (MSI-H) should be tested before considering chemotherapy in stage II colon cancer. Targeted immune-oncologic therapies and predictive molecular markers, such as circulating tumor DNA (ctDNA), are currently being evaluated in clinical trials. The number of older patients with cancer will considerably increase over the next few years and will require greater attention in clinical trials and guidelines.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)290-299
Seitenumfang10
FachzeitschriftGastroenterologe
Jahrgang15
Ausgabenummer4
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Juli 2020
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

ORCID /0000-0002-9321-9911/work/142251980

Schlagworte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

ASJC Scopus Sachgebiete

Schlagwörter

  • Colon cancer, Microsatellite instability, Mismatch repair deficiency, Neoadjuvant therapy, Targeted molecular therapy