A randomized trial of deep-brain stimulation for Parkinson's disease

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Günther Deuschl - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Carmen Schade-Brittinger - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • Paul Krack - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Jens Volkmann - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Helmut Schäfer - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • Kai Bötzel - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Christine Daniels - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Angela Deutschländer - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Ulrich Dillmann - , Universität des Saarlandes (Autor:in)
  • Wilhelm Eisner - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Doreen Gruber - , Humboldt-Universität zu Berlin (Autor:in)
  • Wolfgang Hamel - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Jan Herzog - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Rüdiger Hilker - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Stephan Klebe - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Manja Kloß - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Jan Koy - , Chirurgische Intensivstation (ZCH-ITS) (Autor:in)
  • Martin Krause - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Andreas Kupsch - , Humboldt-Universität zu Berlin (Autor:in)
  • Delia Lorenz - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Stefan Lorenzl - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • H. Maximilian Mehdorn - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Jean Richard Moringlane - , Universität des Saarlandes (Autor:in)
  • Wolfgang Oertel - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • Marcus O. Pinsker - , Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) (Autor:in)
  • Heinz Reichmann - , Klinik und Poliklinik für Neurologie (Autor:in)
  • Alexander Reuß - , Philipps-Universität Marburg (Autor:in)
  • Gerd Helge Schneider - , Humboldt-Universität zu Berlin (Autor:in)
  • Alfons Schnitzler - , Heinrich Heine Universität Düsseldorf (Autor:in)
  • Ulrich Steude - , Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) (Autor:in)
  • Volker Sturm - , Universität zu Köln (Autor:in)
  • Lars Timmermann - , Heinrich Heine Universität Düsseldorf (Autor:in)
  • Volker Tronnier - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Thomas Trottenberg - , Humboldt-Universität zu Berlin (Autor:in)
  • Lars Wojtecki - , Heinrich Heine Universität Düsseldorf (Autor:in)
  • Elisabeth Wolf - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Werner Poewe - , Medizinische Universität Innsbruck (Autor:in)
  • Jürgen Voges - , Universität zu Köln (Autor:in)

Abstract

BACKGROUND: Neurostimulation of the subthalamic nucleus reduces levodopa-related motor complications in advanced Parkinson's disease. We compared this treatment plus medication with medical management. METHODS: In this randomized-pairs trial, we enrolled 156 patients with advanced Parkinson's disease and severe motor symptoms. The primary end points were the changes from baseline to six months in the quality of life, as assessed by the Parkinson's Disease Questionnaire (PDQ-39), and the severity of symptoms without medication, according to the Unified Parkinson's Disease Rating Scale, part III (UPDRS-III). RESULTS: Pairwise comparisons showed that neurostimulation, as compared with medication alone, caused greater improvements from baseline to six months in the PDQ-39 (50 of 78 pairs, P=0.02) and the UPDRS-III (55 of 78, P<0.001), with mean improvements of 9.5 and 19.6 points, respectively. Neurostimulation resulted in improvements of 24 to 38 percent in the PDQ-39 subscales for mobility, activities of daily living, emotional well-being, stigma, and bodily discomfort. Serious adverse events were more common with neurostimulation than with medication alone (13 percent vs. 4 percent, P<0.04) and included a fatal intracerebral hemorrhage. The overall frequency of adverse events was higher in the medication group (64 percent vs. 50 percent, P=0.08). CONCLUSIONS: In this six-month study of patients under 75 years of age with severe motor complications of Parkinson's disease, neurostimulation of the subthalamic nucleus was more effective than medical management alone.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)896-908
Seitenumfang13
FachzeitschriftNew England Journal of Medicine
Jahrgang355
Ausgabenummer9
PublikationsstatusVeröffentlicht - 31 Aug. 2006
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 16943402

Schlagworte

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