Comparison of different IRT-PAP protocols to screen newborns for cystic fibrosis in three central European populations

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftForschungsartikelBeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • Olaf Sommerburg - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg (Autor:in)
  • Veronika Krulisova - , Karlsuniversität Prag (Autor:in)
  • Jutta Hammermann - , Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden (Autor:in)
  • Martin Lindner - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Mirjam Stahl - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg (Autor:in)
  • Martina Muckenthaler - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg (Autor:in)
  • Dirk Kohlmueller - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Margit Happich - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Andreas E. Kulozik - , Universität Heidelberg (Autor:in)
  • Felix Votava - , Karlsuniversität Prag (Autor:in)
  • Miroslava Balascakova - , Karlsuniversität Prag (Autor:in)
  • Veronika Skalicka - , Karlsuniversität Prag (Autor:in)
  • Marina Stopsack - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Institut für Klinische Chemie und Laboratoriumsmedizin (Autor:in)
  • Manfred Gahr - , Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Institut für Klinische Chemie und Laboratoriumsmedizin (Autor:in)
  • Milan Macek - , Karlsuniversität Prag (Autor:in)
  • Marcus A. Mall - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg (Autor:in)
  • Georg F. Hoffmann - , Universität Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC) - DZL-Standort Heidelberg (Autor:in)

Abstract

Background: In recent years different IRT/PAP protocols have been evaluated, but the individual performance remains unclear. To optimize the IRT/PAP strategy we compared protocols from three regional CF newborn screening centers (Heidelberg, Dresden, and Prague). Methods: We evaluated the effect of elevating the IRT-cut-off from 50 to 65. μg/l (~. 97.5th to ~. 99.0th percentile), the need of a failsafe protocol (FS, IRT. ≥. 99.9th percentile) and the relative performance using either two IRT-dependent PAP-cut-offs or one PAP-cut-off. Findings: Elevation of the IRT cut-off to 65. μg/l (~. 99.0th percentile) increased the PPV significantly (Dresden: 0.065 vs. 0.080, p. <. 0.0001, Prague: 0.052 vs. 0.074, p. <. 0.0001) without reducing sensitivity. All three IRT/PAP protocols showed a trend towards a higher sensitivity with FS than without and when using one PAP-cut-off instead of two IRT-dependent PAP-cut-offs. Conclusions: For best performance we suggest an IRT/PAP protocol with an IRT-cut-off close to the 99.0th percentile, FS, and a single PAP-cut-off.

Details

OriginalspracheEnglisch
Seiten (von - bis)15-23
Seitenumfang9
FachzeitschriftJournal of cystic fibrosis
Jahrgang13
Ausgabenummer1
PublikationsstatusVeröffentlicht - Jan. 2014
Peer-Review-StatusJa

Externe IDs

PubMed 23891278

Schlagworte

Schlagwörter

  • Biochemical screening, Cystic fibrosis, Immunoreactive trypsinogen, Newborn screening, Pancreatitis associated protein