Behandlung von intraventrikulären Blutungen und Hydrozephalus

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikel (Review)BeigetragenBegutachtung

Beitragende

  • H. B. Huttner - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • D. Staykov - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • J. Bardutzky - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • C. Nimsky - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • G. Richter - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • A. Doerfler - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)
  • S. Schwab - , Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Autor:in)

Abstract

Most cases of intraventricular hemorrhage (IVH) occur secondary to spontaneous intracerebral or subarachnoid hemorrhage. The main concern is development of hydrocephalus, which is related to a poor prognosis. Over the last years, several treatment options for IVH have been introduced, but prospective data regarding the efficacy of those therapies (external ventricular drainage, intraventricular fibrinolysis, lumbar drainage, endoscopic hematoma evacuation) do not yet exist. This review focuses on combined therapy using an external ventricular drain and intraventricular fibrinolysis with r-TPA for IVH-associated initial occlusive hydrocephalus. Moreover, a continuative treatment strategy for persistent malresorptive communicating hydrocephalus using lumbar drainage is described.

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)1369-1376
Seitenumfang8
FachzeitschriftNervenarzt
Jahrgang79
Ausgabenummer12
PublikationsstatusVeröffentlicht - Dez. 2008
Peer-Review-StatusJa
Extern publiziertJa

Externe IDs

PubMed 18626618

Schlagworte

Schlagwörter

  • Hydrocephalus, Intracerebral hemorrhage, Intraventricular fibrinolysis, Intraventricular hemorrhage, Lumbar drainage